Jump to content

Loss of Cloaking status


carlsson
 Share

Recommended Posts

Om en Cloaked enhet blir anfallen av OBA utanför fiendens LOS, blir han då av med Cloaking-statusen?

 

"O11.6194: Each Cloaked Reserve unit/stack must remain Cloaked and may conduct no action whatsoever-until an enemy unit is within three hexes of it and is in its LOS or until subjected to an enemy attack that results in the loss of the Cloaked unit/stack's Concealment, at which time the Controlling side may (or must, if thusly attacked) put that Cloaking counter's contents (if any) on-map."

 

Å ena sidan står det att man blir bara aktiverad om man får en attack som resulterar i "loss of concealment" och eftersom inga fiendeenheter har LOS, så förlorar ju enheterna inte Concealment...!

 

Å andra sidan står i parantesen "(or must, if thusly attacked)" att man måste bli av med Cloaking-statusen om man blir attackerad!

 

Är det jag som läser texten för noggrant eller är det nåt lurt här?

 

:blink:

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att Cloak aktiveras av OBA. Annars kan man ligga och smälla OBA på cloakers en hel CG-dag om de ligger i dåligt skydd (bakom wall, har height adv eller liknande) och dubbel och trippelbryta dem utan problem. Lite väl lätt.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Å ena sidan står det att man blir bara aktiverad om man får en attack som resulterar i "loss of concealment" och eftersom inga fiendeenheter har LOS, så förlorar ju enheterna inte Concealment...!

Jodå - om jag inte minns helt fel så kan en bruten enhet inte vara concealed, så en attack kan definitivt avslöja enheten. Lite osäkert om det är tänkt att man skall kunna vara concealed om man lyckas med moralslaget, men för säkerhets skull föreslår jag att man avslöjar enheterna som Janusz säger.

Link to comment
Share on other sites

Minst PTC-menar du?

Ja, attacken måste ha effekt.

Satsen om "may" gäller när en fiende är nära, medan "must" gäller attacker. Så när skottet ger minst en PTC så förloras Cloak.

Kort sagt sitter de där och tar stryk tills de får effekt mot sig.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...