Jump to content

Kontroll av byggnad och mopping up


Daniel

Recommended Posts

Måste man göra en mopping up i en byggnad för att få kontroll över denna?

 

Låt oss anta att vi spelar ett scenario där det ej finns några HIP-enheter. Räcker det då att endast se

till att alla fiendetrupper försvinner från huset för att få kontroll över det, eller måsteman fortfarande göra en mopping up?

 

Jag har för mig att man endast måste göra en mopping up för att vara helt säker på att motspelaren inte

har några hip-enheter där som han sedan visar när scenariot är slut, stämmer detta?

 

Tackar!

 

// Daniel

Link to comment
Share on other sites

Måste man göra en mopping up i en byggnad för att få kontroll över denna?

Nej, inte alls.

 

Jag har för mig att man endast måste göra en mopping up för att vara helt säker på att motspelaren inte har några hip-enheter där som han sedan visar när scenariot är slut, stämmer detta?

Det du tänker på är en påminnelse om att ifall det finns HIP-enheter så måste du söka igenom ordentligt om du vill vara säker. Det påverkar inte hur du tar kontrollen över en byggnad, utan det är ett sätt att säkerställa att du inte råkar ut för obehagliga överraskningar senare.

 

Alternativ till mopping up är att gå igenom varje Location i byggnaden med en enhet, eller att använda searching i stället för mopping up. Målet är att söka igenom byggnaden efter gömda trupper, och det spelar ingen roll hur man uppnår det.

Link to comment
Share on other sites

Värt att notera är också att vid Mopping Up tar man Kontroll över inte bara huset - utan även över alla Locations i huset - om jag minns korrekt.

 

Osäker om man även tar Kontroll över alla hexar i huset dock.

 

Ibland är det ju Location control som gäller och inte building control.

 

Är det ett stort hus så kan en enda MMC då ta kontrollen över fler Locations än den t.ex. skulle hinna med i sin Movement + Advance Phase.

 

Så i bland kan det vara användningsbart förutom att säkra hus/leta HIP.

 

Kan vara värt att tänka på om det är sådana VC innan man skjuter ner fångar (No Quarter = Mopping Up ej längre tillåtet).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...