Jump to content

Pappersexercise


Daniel

Recommended Posts

Tjenare!

 

Då jag är ny inom denna hobby så har jag ett par frågor gällande hanteringen

av det amerikanska papperssystemet.

 

1) Hur fixar man bäst hål för 3-hålspärmar (finns det hålslag att köpa för detta

system)?

2) Bästa sätter att skydda dessa hål mot utslitning i pärmen?

3) Var kan man få tag på US letter-papper i sverige och annat kontorsmateriell

i samma storlek? (exempelvis plastfickr, pärmar osv.)

Link to comment
Share on other sites

Hej Daniel,

 

En delikat fråga med många svar.

Komplett treringad pärm med dito plastfickor resp papper i letterformat har jag flera gånger försökt hitta i Sverige, tyvärr utan resultat. Jag har sökt genom en kontorsgrossist på jobbet, via bokhandelsgrossister och specialaffärer för kontorsmaterial. Få har ens känt till formatet.

Kanske någon på forumet har haft bättre tur?

Jag hade sån tur att en bekant på jobb i USA köpte med sig pärmar och plastfickor från USA och släpade hem det i fem plastkassar åt mig (det var sista gången, sa han).

 

Om man vill göra avsteg från den amerikanska modellen vet jag att det faktiskt finns de som med berått mod och en vass kniv skär bort ett par mm på långsidan av sidorna i regelboken och - vips! - passar de i vanliga A4-fickor. Det är nog det enklaste sättet.

Alternativt skulle man kunna tänka sig att kopiera sidorna på en A4-kopiator och på så sätt få allt att passa. Men helst ska man ju färgkopiera och dessutom på båda sidorna, så det kan tänkas bli både krångligt och dyrt.

 

Kanske blev du inte så hjälpt av svaret men du är i alla fall medveten om att det finns alternativ.

Lycka till!

 

Matts

Link to comment
Share on other sites

Jag är rädd för att det inte finns något annat alternativ än att köpa från USA.

 

Men, att kapa ner papprena till A4-bredd är faktiskt helt okej. Har sett några som gör detta och det blir riktigt bra! Då får man ju också allting i ett format som är lätt att göra snygga saker till här i Sverige!

 

Trojan kommer ta in Agrippa-pärmar (Stålpärm, hög kvalité) i US Letter, men har ingen möjlighet att ta in plastfickor. Tyvärr kommer pärmarna bli dyra eftersom vi får så uselt pris; 180,- till kund.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm...

 

Illa att det inte ska gå och få tag på denna storlek i sverige!

Det känns inte så roligt att behöva "stympa" alla sidor, det är ju trots

allt lite trevligt och exotiskt med ett annat format! :)

 

Det får nog bli att kolla runt lite på online-shopar i USA då!

 

Tackar!

 

/ Daniel

Link to comment
Share on other sites

Hmmm...

 

Illa att det inte ska gå och få tag på denna storlek i sverige!

 

Jag minns att jag var inne i en bokhandel för många år sedan och frågade om plastfickor i Letter format. Budskapet var att dom kunde ta hem, men jag vill minnas att det skulle bli ganska dyrt.

 

Själv köpte jag 1000 stycken när jag var på ASLOK 98. Än så länge räcker dom.

 

Det känns inte så roligt att behöva "stympa" alla sidor, det är ju trots

allt lite trevligt och exotiskt med ett annat format! :)

 

Även om du trimmar dom på bredden så är dom ju fortfarnade lite mindre på höjden än A4, så dom är ju fortfarnade lite exotiska. :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...