Jump to content

Seaborne assault


Fk Ståhl

Recommended Posts

Hej,

 

Frågan är kanske lite simpel, men här kommer den i alla fall:

En fullastad LCVP går för full maskin mot land.

Plötsligt, 16 hexes därifrån, dyker en 10-3/HMG/228 upp och öppnar eld, 7-1 (6-1 på IFT:n).

Tysken slår lågt, tror det var en DR3,1.

Båtens inherent crew får ett K/2 resultat, vilket omvandlas till STUN eftersom recall inte gäller fartygstrafik.

Och så kommer frågan:

Händer det inget med övriga ombord? Båten är unarmed, så kulorna borde gå rätt igenom. Jag hittar inget i reglerna men tittar förmodligen på fel ställe.

 

Matts

Link to comment
Share on other sites

sida G27 har en LC destruction table, ungefär som den man använder för AFV för att se vad skottet hade för effekt.

 

Det är något med DP, damage points, om LC:n är unarmoured. Om den är armoured är det bara PRC och stora kanoner och sånt som påverkas.

 

Verkar det komplicerat? Borde det gått att strömlinjeforma? Fråha Patrik :)

 

Konstigt att en LC inte påverkas av DC eller FT. Om jag satt i en LC skulle jag bli jätterädd om någon sprutade brinnande besin på oss.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Frågan är kanske lite simpel, men här kommer den i alla fall:

En fullastad LCVP går för full maskin mot land.

Plötsligt, 16 hexes därifrån, dyker en 10-3/HMG/228 upp och öppnar eld, 7-1 (6-1 på IFT:n).

Tysken slår lågt, tror det var en DR3,1.

Båtens inherent crew får ett K/2 resultat, vilket omvandlas till STUN eftersom recall inte gäller fartygstrafik.

 

Tror att detta inte var en 6 FP attack utan endast en 2 FP attack eftersom enligt G12.61 så är sådan eld halverad.

 

Men om båten är unarmored så borde det väl vara en 2FP -3 attack ?

 

"12.61 NON-ORDNANCE DIRECT FIRE: A non-ordnance Direct Fire attack vs a LC treated as an unarmored target is resolved on the IFT's Vehicle line, using (in addition to all other applicable FP modifications) halved FP unless the LC is Beached"

 

Och så kommer frågan:

Händer det inget med övriga ombord? Båten är unarmed, så kulorna borde gå rätt igenom. Jag hittar inget i reglerna men tittar förmodligen på fel ställe.

Matts

 

Dom attackeras väl via en Collateral Attack - se G12.61 och och G12.671.

 

"G12.671 NON-ORDNANCE DIRECT FIRE: When a LC is attacked as an armored target by a non-ordnance Direct Fire attack (12.61), the only PRC aboard that LC which are Vulnerable to the resulting Collateral Attack are its Inherent crew (which receives a +2 CE DRM) and all Guns (12.675)/non-AFV-wrecks/unarmored-vehicles (and their PRC) [EXC: a Gun being Animal-Packed] whose Target Size is 0/-1/-2. When a LC is attacked as an unarmored target by non-ordnance Direct Fire whose Final IFT DR vs that LC is the applicable Vehicle Kill #, all PRC aboard that LC are Vulnerable to (but the LC's Inherent crew can claim no CE benefit vs) any resulting Collateral Attack [EXC: each AFV (and its BU PRC)/wreck Passenger that is not treated as unarmored vs that attack is Vulnerable only if the attack was made by an Aerial MG (12.6711); see also 12.678]."

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Tack för svaren! Jag satt någon timme i natt över regelboken och kom fram till ungefär samma sak.

I det här fallet måste det bli 2 fp -4 (-3 ldr, -1 target size). +2 modifier för moving vehicular target (case J) gäller väl endast vid TH attempt, antar jag?

LCVP:n kan klara 3 DP (Damage Points). Veh kill # = 4 och DR 3,1 (-4) ger 4 DP och bör därför bara lämna en våt fläck kvar på ytan.

Påminner lite om inledningen till "Saving Pte Ryan" ...

 

Tack igen!

Matts

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Tack för svaren! Jag satt någon timme i natt över regelboken och kom fram till ungefär samma sak.

I det här fallet måste det bli 2 fp -4 (-3 ldr, -1 target size). +2 modifier för moving vehicular target (case J) gäller väl endast vid TH attempt, antar jag?

 

Precis, moving och target size spelar ingen roll vid en IFT attack.

 

LCVP:n kan klara 3 DP (Damage Points). Veh kill # = 4 och DR 3,1 (-4) ger 4 DP och bör därför bara lämna en våt fläck kvar på ytan.

Påminner lite om inledningen till "Saving Pte Ryan" ...

 

Fast DRM var ju endast -3 så antalet DP blir då 3:

DR = 3,1 = 4-3 = 1

Veh.* = 4-1 = 3 DP

 

Och enligt G12.601 är den immobiliserad:

G12.601: ... When that total equals the LC's DP Rating, it is immobilized; when that Rating is exceeded, the LC is destroyed (12.69).

 

Immobilized tror jag innebär att den inte kan röra sig längre förutom vid ev. drift

Link to comment
Share on other sites

Det mesta är ju redan utrett, men jag skulle ändå vilja visa ett utdrag ur ASLGAP. Har tänkt använda GAP i landstigningsfasen nästa gång tillfälle ges. Just pga. hur krångligt det kan vara att få alla Kollaterala attacker, DP:s etc.

post-5-1101805985.jpg

Link to comment
Share on other sites

Klas,

 

Fast DRM var ju endast -3 så antalet DP blir då 3:

DR = 3,1 = 4-3 = 1

Veh.* = 4-1 = 3 DP

 

Du har naturligtvis helt rätt som vanligt. Tack för hjälpen!

Jag kommer inte ihåg exakt just nu vad som blir nästa steg i det här fallet, möjligen att båten får slå för facing i hexen eller så. Att fortsätta en hex till mot samma kille med ROF låter inte lockande ...

 

Matts

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...