Jump to content

DASL1 Guryev's Headquarters


carlsson

Recommended Posts

Jag har spelat en del VASL det sistone. Jag och Lars-Robert bestämde oss för att dra igenom alla Deluxe-scenarion med början på DASL1.

Det visar sig dock att de tre första DASL-scenariona är fruktansvärd tråkiga och går i princip ut på att man ställer massa styrkor mot varandra och slår sedan tärning. Väldigt lite taktiskt tänk och väldigt odynamiska scenarion. Som nybörjarscenarion funkar DASL1-3 helt okej, men jag förstår att de som spelat dessa ratar Deluxe. 

Men det blir bättre; Fr o m DASL4 börjar det bli lite mer dynamik och utmaning. Nu, efter DASL4, har vi dock tagit en paus från Deluxe, det finns en gräns för hur många gånger man vill spela på karta a-d... 😝 Tänkte iallafall lägga upp några snabb-AAR:er från våra partier, och vi börjar förstås med DASL1 Guryev's Headquarters.

1706541128_DASL1GuryevsHeadquarters.thumb.jpg.00dc1ce9d3fb8f8f55b4b3e542a2ff72.jpg

 

Tysken sätter upp i ena hörnan på brädet (uppe till höger på bilden) medan ryssen sätter upp i och runt ett fortifierat stenhus, och man vinner genom att ha fler GO Squads än motståndare i detta hus vid spelslut. Man har 7 rundor på sig att röra sig 5 hexes som minst. Inga eldkastare, inga DC, inget skoj alls – Bara mängder av eldkraft.

Nyckeln för tysken är att ställa upp mega-stacks i B4 och C4 och röra sig långsamt mot målet med resten av trupperna. Med tanke på ryssens SAN på 6, så krävs det halfsquads som Sniper-bete. För det kommer bli många tärningsslag...

Nåväl, medan tysken står och skjuter så rör sig resten av styrkan långsamt framåt i växelvis tempo. Ryssen får in förstärkningar om man slår lägre än rundnumret, vilket ger det hela en liten variation. Men ganska tråkigt för ryssen, i synnerhet om man slår ruttet som Lars gjorde. De två HIP:arna som Ryssen får kan också vara viktiga, men om man deployar max som tysk är de snart röjda.

Ryssen gav upp nån runda efter bifogad bild då allt utom en trupp var bruten.

Summa summarum ett av de tråkigaste scenarion som jag har spelat. Hur man som ryss ska vinna detta har jag ingen aning om. Men som sagt, kan vara ett bra lärdomsscenario om man gillar att skjuta med mycket eldkraft!

 

DASL1.thumb.png.6875bc6b180273e7a4a94188095aa57f.png

 

  • Thumbs up 3
Link to comment
Share on other sites

Ett bra scenario för den som vill testa på att spela DASL. Spelas på ca 3 tim.

Tycker att scenariot är 55-45 pro-ryskt, det gäller att sätta upp aggressivt och mata den tyska blå amöban, i slutfasen blir tysken alltid stressad att uppfylla sina VCs som ofta fallerar om man har stått och skjutit för mycket, spelar ingen roll om ryssen har tagit dubbla förluster. 

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, CTABKA said:

Ett bra scenario för den som vill testa på att spela DASL. Spelas på ca 3 tim.

Tycker att scenariot är 55-45 pro-ryskt, det gäller att sätta upp aggressivt och mata den tyska blå amöban, i slutfasen blir tysken alltid stressad att uppfylla sina VCs som ofta fallerar om man har stått och skjutit för mycket, spelar ingen roll om ryssen har tagit dubbla förluster. 

Sant, det är viktigt för ryssen att sprida ut sig och "vara vägg". Det märktes tydligt i scenario 2 om inte annat...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...