Jump to content

Minfält rout hjältefråga


Martin Svärd

Recommended Posts

Har vi spelat rätt?

 

Jag och Henrik Sanesson spelar Red Barricades...

 

Ett minfält i en huslocation (utanför huset alltså). I huset står en HIP rysk squad. En tysk squad går bypass vid byggnaden och råkar ut för en minattack. HIP squaden blir inte avslöjad och stoppar heller inte tyska squaden men väljer att skjuta tripple point blank fire efter den misslyckade minattacken. Tripple point blank fire attacken resulterar i att den tyska squaden blir pinnad. En rysk squad till skjuter på den tyska squaden som fortfarande är i bypass fast pinnad. Inget händer. Ingen mer ryss vill skjuta på tyska truppen som då slutar sin movement och automatiskt hamnar i CC med den föredetta HIPade ryska squaden.

 

Längre fram i scenariot så har den tyska squaden (som nu dödat den ryska squaden) breakat och tvingas routa tillbaka genom minfältet till ett hus i rutan bakom. Minattacken resulterar i ett moralslag för tyska truppen som slår 1.1 Heat of battle: 1.2 = Hero. Den tyska squaden som fortfarande är broken lyckas routa ut ur rutan och in i huset bakom. Hjälten som var på väg ut ur huset routar också bakåten ruta tillsammans med squaden? (det här känns lite fel)

 

:huh:

Link to comment
Share on other sites

Hjälten som var på väg ut ur huset routar också bakåten ruta tillsammans med squaden? (det här känns lite fel)

Tror det blev rätt för er. Den breakade squaden blir ju attackerad och HoB:ar när den routar ut ur rutan och har spenderat MF för detta. Så hjälten blir ju i praktiken skapad i nästa ruta och inte i rutan med minfältet. (Säger jag för att slippa hänvisa till regler... :rolleyes: )

Link to comment
Share on other sites

Tror det blev rätt för er. Den breakade squaden blir ju attackerad och HoB:ar när den routar ut ur rutan och har spenderat MF för detta. Så hjälten blir ju i praktiken skapad i nästa ruta och inte i rutan med minfältet. (Säger jag för att slippa hänvisa till regler...  :rolleyes: )

 

Inte för att jag vet vad som händer med hjälten, men även om enheten har spenderat MF för att lämna hustet, så sker ju minattacken i hexen med huset och NMC/HoB sker i huset, så jag skulle nog säga att hjälten skapades i huset och inte i nästa hex.

 

Sedan vet jag inte om det spelar någon roll vad gäller hjältens framtida aktiviteter i routfasen.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret!  :)  Så tycker man liksom att det ska fungera, samtidigt finns det något som säger att en hjälte aldrig borde routa.

Det finns en officiell Q&A i ämnet:

 

"A15.2 May a Hero rout with broken troops?

A. Only if it is also a leader. {96} "

 

Men jag tvivlar på att det var fallet med en Interdiction/HoB/Hero Creation som som föranledde denna Q&A.

 

Men enligt denna Q&A så skapas hjälten på plats och stannar kvar där och routar inte vidare med enheten den skapades ifrån - skulle nog jag säga i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom hjälten inte finns när squaden börjar routa anser jag inte att den bryter mot regeln att hjältar inte får routa när den skapas i 'språnget' så att säga. Det är ju liksom "past the point of commission" om jag får dra lite på A.2. :)

 

Och jag skulle nog vilja tolka B28.412:s EX som att hjälten ska följa squaden till nästa ruta. För där nämns ju "broken or pinned", i princip exklusivt, som orsaker till att en enhet ska bli kvar i rutan den blivit attackerad i. Och sådant blir ju en hjälte inte påverkad av.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eftersom jag börjat tänka på frågan blev jag liksom tvungen att fråga Perry:

I undrestand you are looking for theanswer to the following question:

 

>A broken squad is routing out of a minefield hex. The attack it

> is subjected to results in a MC, which in turn result in HoB. The HoB

> results in Hero creation.

>Will the newly created Hero follow the broken squad into next hex?

>

 

 

The answer is "No."

 

....Perry

Han ger i vart fall entydiga svar! :P

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...