Jump to content

Scenarion på turneringar


Klas Malmström

Recommended Posts

Jag flyttade tråden hit från Arnhem AAR tråden.

 

Personligen tycker jag att teman är bra. Det går ju att en spelare med bred kunskap premieras. I en final bör man ju t ex ha ett mer komplext scenario.

Förvånansvärt hur sällan man ser ökenscenarios.

 

Jag gillade det dom gjorde i Arnhem omgång 3.

Man fick välja på en dag eller natt omgång. Det blev 5 natt-scenarion och resten dag. Tyckte det var en lysande ide.

 

Oftast vem man med 99% säkerhet att om det endast finns ett nattscenario bland de tre man får välja så kommer dom flesta att stryka det. Bättre då att få välja som i Arnhem. Dag-/eller Natt-omgång och sedan väljer man utifrån som tre dag-/natt-scenarion.

 

Jag håller med Martin att det i finalrundan skall vara lite mera "komplicerade" (typ ej endast infanteri) scenario.

 

En ide kan vara att ha två grupper av scenarion till finalen, Grupp A med lite mera "komplicerade" scenarion och Grupp B mer lite mindre "komplicerade"

 

"Komplicerad" kanske innebär, lite längre, combined arms, PTO, DTO, speciellt väder, OBA, etc....

 

Dom personer som "slås" om toppplaceringarna måste välja från Grupp A men resten av oss odugliga :rolleyes: kan välja från grupp B om vi vill.

 

Nackdelen med detta är att turneringsarrangörerna måste ta fram flera scenarion.

Link to comment
Share on other sites

Nackdelen med detta är att turneringsarrangörerna måste ta fram flera scenarion.

Se det jag skrev i den andra diskussionen: lösningen på detta är att låta de som tillhör grupp B välja bland scenarion från tidigare rundor också! Då behöver man inte ta fram fler scenarion men har ändå alternativ för alla.

Link to comment
Share on other sites

Vad säger att man har en chans mot Melvin bara för att man spelar ett enkelt nybörjarscenario med bara infanteri & ETO? 

Nej, helt klart. Och det var därför jag menar att man kanske inte behöver ha avancerade scenarios som en spelare inte klarar av, bättre då som jag tidigare skrev att det finns alternativ! Ifall det kommer en spelare som gjort det otroligt bra på turneringen och lyckats ta sig ända till final, är det ju synd om han skall bli avfärdad bara för att det är ett scenario som han eg. inte klarar av.

 

När jag höll på med Dart för hur länge sedan som helst, hade vi turneringar som gick i typ stege. Det var rätt bra med tanke på om man slogs ut tidigt gick man till B-serien, som egentligen slutade med B-final mot A-final, på så sätt fick en spelare möjlighet att ta sig högt även om man förlorade första matchen. Vet inte om detta skulle passa, men alla fick spela lika mycket och hade chansen. Tror det var avsett för fast antal 32 spelare!

Link to comment
Share on other sites

Det mest komiska vore ju en final som kräver PTO, natt, cave's mellan 2 spelare som inte kan det!

 

Det skulle i och för sig vara kul och se det, men riktigt så menade i alla fall inte jag när jag skrev att komplexiteten skulle öka. Jag menade till exempel ett scenario med PTO mellan Japaner och amerikaner där båda sidorna har fordon.

 

Jag vet och respekterar allas rättighet till en egen åsikt, men Ola, hur kan du tycka så illa om Japaner? En nation som du inte ens spelat? Det är ju ASL för f**!!! :D

Link to comment
Share on other sites

Nej, helt klart. Och det var därför jag menar att man kanske inte behöver ha avancerade scenarios som en spelare inte klarar av, bättre då som jag tidigare skrev att det finns alternativ! Ifall det kommer en spelare som gjort det otroligt bra på turneringen och lyckats ta sig ända till final, är det ju synd om han skall bli avfärdad bara för att det är ett scenario som han eg. inte klarar av.

Det är ju inte speciellt sannolikt att det skulle hända, men om det hände så kan man i värsta fall göra ett undantag. Eller så kan nybörjaren försöka och se hur det går - jag har sett folk spela hyfsad (basic) PTO efter en kort introduktion.

 

Hursomhelst så är det överdrivet att måla upp skräckscenarion där finalen kräver nattregler och Seabourne Assault. De steg jag kan se är ungefär:

 

1. Bara infanteri/MG i ETO (Starter Kit #1)

2. Nivå 1 + OBA/ordnance (Starter Kit #2)

3. Nivå 2 + Fordon (Starter Kit #3)

4. Combined arms. Scenarion med fler än 1-2 fordon, någon specialregel.

5. Allt. Nivå 4 + 1-2 specialregler.

6. Gavutu-Tanambogo. Ej lämplig på turneringar. :D

 

Med specialregler menar jag: DTO, PTO, Japaner, Natt, Radioless, Grottor, Flyg, Kavalleri etc. Allt som inte finns i A-D, och även vissa saker som finns där.

 

I en turnering med 5 omgångar kan man lägga upp det så att man inte behöver oroa sig för komplexiteten förrän de två sista omgångarna, och även i näst sista omgången så kan det mycket väl finnas alternativ som är "basic" utan specialregler. I finalen får man däremot räkna med att spela med någon specialregel, även om man kanske har möjlighet att välja mellan PTO och DTO.

 

Det som är krångligast med scenarion med specialregler är f.ö. att de i mitt tycke verkar vara sämre testade; antagligen därför att färre testare känner sig hemma med reglerna. Av den anledningen kan det vara svårt att hitta sådana scenarion som faktiskt är balanserade.

Link to comment
Share on other sites

Det som är krångligast med scenarion med specialregler är f.ö. att de i mitt tycke verkar vara sämre testade; antagligen därför att färre testare känner sig hemma med reglerna. Av den anledningen kan det vara svårt att hitta sådana scenarion som faktiskt är balanserade.

 

Tja, och så är vissa av reglerna lite extrema. Låt oss ta natt.

I "the last bridge" fick jag superspö i 7 rundor, trots att jag runda två hade värdens ROF och sköt ut en fanatisk HMG-stack i fortifierat stenhus. I 7b minskade NVR till 1. I 8a, sista rundan, minskade den till 0. Nu kunde tysken inte längre skjuta riktade starshells, utan endast blint (full scatter) eller lägga dem på sig själv. Han försökte lägga från alla enheter, och sista crewen lyckade få upp en på sig själv som drev rätt för så den kunde lysa upp ena brofästet.

 

Hade den inte gjort det hade jag sprungit över med en 15 grupper utan minsta motstånd.

 

Likaså är flyg otroligt slummässigt, särskilt med tanke på att bomberna bara fälls en gång och antingen kan döda eller missa. Ett flyg som kommer tidigt och kan stödja en försvarande sida i halva partiet är otroligt mycket värd. Den kan också komma sent och sedan kallas tillbaka på en 12:a, utan att fienden har gjort något särskilt.

 

A-D är klart mer speltestade innan de skrevs, och har också reviderats bra mycket mer.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...