Jump to content

A12.121 - tabell


Tysken

Recommended Posts

Hej,

 

kort fråga - om man har en squad i melee - kommer den att förhindra att en fiende squad få concealment i slutet av CCPh - jag läsa A12.121 och så blir jag förvirrat av "LOS range from nearest GOOD ORDER or unbroken enemy ground unit". OK, squad i melee är inte good order, men den är dock unbroken.

 

Tack för ett svar som öka min regelkunskap!

 

MvH/Tysken

Edited by Tysken
Link to comment
Share on other sites

Jag tolkar det som att man ej får concelment om man inte är i "Good order". Att den är unbroken bör inte ha någon betydelse.

 

Från Index som den gode Klas lärt mig att kolla i om man är osäker.

 

Good Order (a Personnel unit or vehicular inherent crew which is neither broken, berserk, captured, stunned, shocked, or held in Melee; or a SW which is fully manned by a Good Order Personnel unit, and is not malfunctioned, or restricted by an Ammunition Shortage): A.7 [a Panicked unit is never in Good Order: S6.211] [Target of Activated ENEMY: S5.3, S5.31]

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

kort fråga - om man har en squad i melee - kommer den att förhindra att en fiende squad få concealment i slutet av CCPh - jag läsa A12.121 och så blir jag förvirrat av "LOS range from nearest GOOD ORDER or unbroken enemy ground unit". OK, squad i melee är inte good order, men den är dock unbroken.

Ja. Unbroken gäller för att förhindra att någon får Concealment, Good Order gäller för att se till att någon tappar Concealment.

 

A12.1:

"...Note the distinction: Good Order for ? loss; unbroken (and Dummies) for denial of ? gain...."

 

Notera även att "Good Order" är färgkodat i tabellen så det matchar dom poster i tabellen det gäller för.

Link to comment
Share on other sites

Ja. Unbroken gäller för att förhindra att någon får Concealment, Good Order gäller för att se till att någon tappar Concealment.

 

A12.1:

"...Note the distinction: Good Order for ? loss; unbroken (and Dummies) for denial of ? gain...."

 

Notera även att "Good Order" är färgkodat i tabellen så det matchar dom poster i tabellen det gäller för.

Yoko & Klas,

 

Tack för era svar - nu är det tydlig!

 

MvH//Tysken

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...