Jump to content

[Regelfrågor för Nybörjare] Platoon Movment.


B-E Karlsson

Recommended Posts

I går kväll spelades T2: The Puma Prowls där vi felaktigt tvingade ryssarna köra med Platoon movment men några frågor kring just Platoon movment kom ändock upp.

 

1: Har jag förstått rätt då jag tror att kostnaden för varje fordon i plutonen betalar lika många MP som den som betalade mest i varje impuls. Alltså om Tank A har en kostnad för att röra sig en hex på 1MP och Tank B en kostnad på 2MP så betalar bägge fordonen 2MP.

 

Det som jag kliar mig i kokosnöten över är meningen "The platoon moves at a MP cost equal to both that of the platoon's slowest AFV (in MP allotment and CE status), and that of the costliest terrain encountered by any AFV in the platoon - so that each AFV in the platoon has expended the same MP of its total MP allotment as each Impulse ends" vilket skulle i mina ögon kunna tolkas som att man måste betala för alla fordon i plutonen både för den mest kostsamma terräng och den rörelse som det långsammaste fordon förtar sig,

 

Ska försöka förklara hur jag tänker. Om vi har tre fordon A, B och C av vilka C är långsammast i MP och alla fordonen rör sig i PM. Fordon A måste spendera 2 MP för att röra sig en hex, fordon B och C bara 1MP. I ovanstående regel kunde man kanske tolkas som om kostnaden blir 2MP (för costliest terrain) plus 1MP (slowest AFV) lika med 3 MP för alla fordon.

 

Överkomplicerar jag Platoon Movment??

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

I varje Impulse spendersar varje fordon i en pluton lika många MP - d.v.s., den som spenderar mest styr hur många dom andra spenderar.

 

D14.41:

"...The MF/MP cost of an Impulse is equal to the most MF/MP spent by any unit during that Impulse, and all the units are considered to have spent this number of MF/MP during that Impulse (even if they didnt perform an MF/MP expenditure)...."

 

Den texten du citerar ovan tror jag är en gammal text - du kanske inte har dom senaste regelsidorna för D14. ?

 

På denna sidan finns ersättningssidorna som kom i Armies of Oblivion: http://www.multimanpublishing.com/Support/ASLASLSK/ASLOfficialErrata/tabid/107/Default.aspx

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...