Jump to content

[REgelfrågor för nybörjare] LATW och Final protective fire


B-E Karlsson

Recommended Posts

Får en LATW delta i en FPF??

 

Situationen kom up i går då mina amerikaner blev förintade i Ranger Stronghold. Som jag ser det så får jag inte använda bazookan i Final protective fire då regeln låter

 

2.241 FIRST/FINAL FIRE: A Gun marked with a First Fire counter is limited to only one additional attack during that Player Turn [EXC: OVR Prevention; 5.64] if firing as ordnance, and that shot must be treated as Intensive Fire (5.6). Any Multiple ROF Gun which is not marked with a First Fire (even though it may have fired during First Fire), Intensive Fire, or No Fire counter is still entitled to multiple ordnance attack possibilities during Final Fire. If the Gun can use IFE, see 2.29.

 

Som jag ser det får man endast ett tredje skott och en final protective fire om man skyddar sig mot overun.. [EXC: OVR Prevention; 5.64]

 

För visst räknas en LATW alltid som ordonace och det ligger ingen gömd regeldetalj som jag missat?

Link to comment
Share on other sites

Tackar Klas. Glömmer allt för ofta att ta en extra titt i index. Det brukar vara smart som du påpekat tidigare.

 

För att se om jag fattat rätt så ska jag skriva ut min tankegång även om jag riskerar att bli utskrattad.

Om jag nu fattat rätt så defenieras en LATW som ett SW pga att den ligger på en 1/2" counter och för att klassas som en Gun/Ordonance måste man den vara en 5/8" counter.

Så alltså kan en LATW skjuta first och final fire som vilket SW som helst den enda skillnaden på skotten blir to hit cases och hur mycket FP som används i IFT resolution.

Man får inte använda Eldkastare, LATW eller DC:s i FPF då reglerna kring Final protective fire säger att bara MG:s, IFE och Molotovs kan ingå i et FPF skott. Fattar jag rätt? Enda extra skottet en LATW kan göra är genom nämnda regel D7.221 som är om jag ska vara ärlig riktigt luddig.

 

Ursäkta stavningen också förresten. Jag skyller min dyslexi helt och hållet på min telefons rättstavningsprogram.

Link to comment
Share on other sites

Ordnance definieras av att vapnet behöver första "träffa" via en To Hit DR, så en Ordnance behöver inte vara en 5/8" counter. En BAZ är t.ex. ett Ordnance.

En Gun däremot måste vara en 5/8" counters.

 

En LATW kan skjutas som Defensive First Fire (ej SFF/FPF) och om den är omärkt (och enheten som har den fortfarnade kan skjuta ett SW) kan en skjutas i Defensive Fire Phase (även i PFPh/AFPh, under samma premisser).

 

Ja, D7.221 är luddigt. Det var en "debatt" om den på Gamesquad forumet för ett tag sedan och skillanden i åsikter var om man fick skjuta en LATW endast om den inte redan hade skjutits eller om man fick skjuta den en gång till. Jag är nog av uppfattningen att man endast får skjuta om man inte redan har skjutit med den - m.a.o. man får inget "extra" skott, men man får skjuta med den under förutsättningar där man normalt inte får det. Men som sagt, regeln är inte solklar.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...