Jump to content

[Regelfrågor för nybörjare] Mortars, snipers och Resolution.


B-E Karlsson

Recommended Posts

Jag och Harito spelar scenariot Back to the sea där en amerikansk mortar slår ett To hit slag som resulterar både i en träff och att den tyska snipern aktiveras. Resultatet blir att den squaden som just lobbat i väg en granat bryts och min fråga är då missar den trots att den lyckas få en hit eller fortsätter man mes IFT resolution som vanligt?

Link to comment
Share on other sites

Nej, träffen (och eventuell effekt mot målet) "processas" före Sniper attacken utförs.

 

Se sista meningen av regel A14.1:

"...The Sniper attack occurs after resolving all effects of the DR that activated it, but not before resolving (14.3) all (if any) Sniper attacks made prior to it."

 

 

Ett tips (som jag har plockat upp från Melvin Falk) är följande:

Efter att SAN numret har slagits och Sniper dr är 1 eller 2 - ta och lägg en tärning med 1/2 uppåt på den Sniper som skall attackera senare, så glöms inte det bort.

 

Annars om t.ex. en TH DR = SAN och man först slår effekten först som kanske leder till en massa MC och kanske HoB, etc. så är det lätt hänt att man glömmer att slå för Snipern senare, speciellt om scenariot är intensivt och en massa "galna" saker inträffar.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...