Jump to content

En hel bunt med frågor


Jerry

Recommended Posts

Har lite tid över på jobbet o skall köra RB ikväll.

Håller på med en sorts lathund angående basic funktioner i ASL:et för att underlätta för nybörjare.

 

Fråga 1

Vad händer då man misslyckas med att "entrencha" sig markeras man med "prep fire" eller "ti" ??

Fråga 2

Vad händer med vapen samt squads som befinner sig i en söndertrasad "trench" (den ovandlas ju till en "shellhole" om man får en KIA vid artillleri-beskjutning 150 mm +. (Jag antar att allt elimineras men i regelbok Ver. 1 stod inte förklarat. (ja det finns 3st regelböcker Ver. 2 i vår lokal menjag ahr inte varit där de sista RB-drabbningarna)

Fråga 3

Läser att om man smyger in i ett minfält (lägger samtliga MP) så drabbas man inte men man MÅSTE försöka röja i kommande CCPH. Vad händer då man inte lyckas röja ,tror det står att man måste dra sig ur samma väg man kom in men när (har glömt).

Fråga 4

När tar man fram sina HIP samt när avslöjas dummy´s , det skall ju plockas fram när man avancerat in i en hex där dessa finns , Men är det efter det att alla mina enheter har avancerat, eller är det i samma ögonblick man går in i hexen (alltså checkar man av hex för hex) ??

 

Puh.....

Link to comment
Share on other sites

1. Ja du blir TI/Prep-Fire oavsett om "Entrenching attempt" lyckas eller inte - se sista meningen i B27.11.

 

2. Tror inte Enheter/vapen i en Trench påverkas om Trench blir förstörd av OBA.

 

3. Om man går ur hexen över samma hexsida man gick in så drabbas man inte av min-attack (tror man lägger ut en partial TB för att visa vilke hexsida man gick in över).

 

4. Efter alla advances har gjorts - man gör det i CCPh.

Link to comment
Share on other sites

Bara en förfining : Tas alla dummys bort samtidigt, på alla platser där man gått in i fientliga enheter, eller hålls man i ovisshet tills man skall börja slåss i just den specifika hexen ?

 

Samt NÄR skall man backa ur minfältet som man försökte röja ?

Direkt efter eller i någon efterkommande fas ?

Link to comment
Share on other sites

Bara en förfining : Tas alla dummys bort samtidigt, på alla platser där man gått in i fientliga enheter, eller hålls man i ovisshet tills man skall börja slåss i just den specifika hexen ?

Man gör det per "CC Location" i ASOP step 8.11B. Mao man väntar till man kommer till den specifika Location. Med tanke på eventuell Withdrawal som kan ske, skulle det kunna spela roll.

 

Samt NÄR skall man backa ur minfältet som man försökte röja ?

Direkt efter eller i någon efterkommande fas ?

Så länge du är kvar i hexen tror jag att partial TB är kvar och du kan gå ur via den vid ett senare tillfälle.

Link to comment
Share on other sites

Man gör det per "CC Location" i ASOP step 8.11B. Mao man väntar till man kommer till den specifika Location. Med tanke på eventuell Withdrawal som kan ske, skulle det kunna spela roll.

 

 

Så länge du är kvar i hexen tror jag att partial TB är kvar och du kan gå ur via den vid ett senare tillfälle.

tack än en gång ja du har rätt det spelar ju roll.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...