Jump to content

Dummy vs HIP


Janusz

Recommended Posts

Jag ska snart till att spela nattscenarion, och då skulle det vara jättebra att få klarhet i det här:

En concealed enhet går in i en hex med något HIP i, minfält, AT-kanon eller liknande. Då ska väl försvararen begära att anfallaren kan visa en GO enhet under concealment, annars avslöjas inte det gömda. Rätt?

 

Så om en dummy valsar in i en HIP kanon, så förlorar anfallaren sin dummy, men får reda på att det är något HIP där. Är det rätt?

 

Då skulle tomma cloaking-brickor vara bra att leta gömda fiender med på natten. Eftersom det är ganska svårt att förlora concealment då, och andelen HIP-ade är 25%, är det stor chans att man kan röja en gömd position eller två med dummies.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Jag ska snart till att spela nattscenarion,

 

Grattis - nattscenarion är coola.

 

Alla rätt, så vitt jag kan se.

"Alla rätt" - det måste väl vara MVG då ? :D

 

Visst kan man "reka" med dummy cloaking, men å andra sidan har man för många

dummy clokaing så måste man ju stacka upp i andra cloaking.

 

Och förlorar man många dummy cloaking counters genom recon så vet ju motståndaren att det måste finns något riktigt i dom som återstår.

 

Det är väl som i allt annat i ASL en avvägningsfråga. Den som sätter upp som försvarare måste ju ta hänsyn till detta också.

 

Det som jag gillar som försvarare på natten är möjlighetet att sätta upp HIP i t.ex. Open Ground. Ibland är det svårt att tänka på den möjligheten som anfallare eftersom det inte är tillåtet på dagen [EXC: Guns]

 

Kanske början till en disskussion om nattscenarion/taktik det här.

Link to comment
Share on other sites

Någon har påpekat att i RB är det lättasta sättet att kringgå FOM-problemet de tyska förstärkningarna. Om de kommer in från off-board är de fria, och ledarna kan springa till gamla ledara som placeras strategiskt för att även befia dem. På två-tre rundor ska de flesta tyskar vara igång.

 

Problemet är väl att nattmotanfall sker när tysken är idle, och då har han nog köpt reserver :unsure:

 

Annars har jag spelat väldigt lite natt. Är det inte ganska mycket solitaire?Försvararen gör en setup, och sen försöker anfallaren knäcka den. I ett scenario låg jag som anfallare still en runda i väntan på att försvararens starshells skulle hamna fel. De gjorde det, och jag kunde springa igenom. Inte SÅ roligt.

 

Janus

Link to comment
Share on other sites

Någon har påpekat att i RB är det lättasta sättet att kringgå FOM-problemet de tyska förstärkningarna. Om de kommer in från off-board är de fria, och ledarna kan springa till gamla ledara som placeras strategiskt för att även befia dem. På två-tre rundor ska de flesta tyskar vara igång.

 

Problemet är väl att nattmotanfall sker när tysken är idle, och då har han nog köpt reserver :unsure:

Det kan stemme, men hvis jeg husker rett, så kan tyskeren godt la være å sette opp på brettet en del av styrkene som er igjen fra tidligere CG-days. Disse kommer i stedet inn i turn 1, med FOM.

Link to comment
Share on other sites

Någon har påpekat att i RB är det lättasta sättet att kringgå FOM-problemet de tyska förstärkningarna. Om de kommer in från off-board är de fria, och ledarna kan springa till gamla ledara som placeras strategiskt för att även befia dem. På två-tre rundor ska de flesta tyskar vara igång.

 

Problemet är väl att nattmotanfall sker när tysken är idle, och då har han nog köpt reserver :unsure:

Det kan stemme, men hvis jeg husker rett, så kan tyskeren godt la være å sette opp på brettet en del av styrkene som er igjen fra tidligere CG-days. Disse kommer i stedet inn i turn 1, med FOM.

 

Det kostar ju en extra MF att gå in i concealment terräng på natten så det kan ju ta ett tag innan tyskarna som kommer in är framme i försvarslinjen också om den är en bit in på kartan.

 

Sedan är det väl alltid en avvägning hur många ledare man kan "offra" på att springa omkring och "väcka" folk. En ledare kan ju bara "väcka" en stack per turn.

Link to comment
Share on other sites

Visst kan man "reka" med dummy cloaking, men å andra sidan har man för många dummy clokaing så måste man ju stacka upp i andra cloaking.

I nattscenarion är det knappast en nackdel! :D

 

Nej, men risken finns ju alltid att försvararen får en in lyckträff på en cloaking som innehåller t.ex. 3 squads.

 

Men som sagt det är ju en avvägning som det mesta är i ASL.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...