Jump to content

Wounded DC hero


ragngand

Recommended Posts

Hejsan!

 

Jag undrar vad som händer om en DC hero blir wounded (och överlever) adjacent till en AFV, men inte kommer längre pga 3MF.

 

Om den skulle missa ytterligare ett MC så blir den eliminerad, men istället får den ett K/2 med wound severity som den klarar.

 

Han får inte kasta sin DC enligt G1.424, får han göra advance, och isåfall vilken attack kan han utföra mot AFV?

Link to comment
Share on other sites

observera att om han spenderat mer än 3 MF under MPh, så blir han pinned när han woundas. Han kan dock fortfarande detonera DC i MPh efter PIN. (Perry sez)

Tack för påpekandet om pin, för det blev han då.

 

Men han är ensam i rutan adjacent till AFV, elimineras han isåfall eller lever han kvar till nästa runda?

 

Ifall han hade kunnat göra advance, vad skulle han isåfall få göra i CCPh?

 

För varje svar kommer två nya frågor, PTO är nytt för mig.

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar vad som händer om en DC hero blir wounded (och överlever) adjacent till en AFV, men inte kommer längre pga 3MF?

Betänk att en Woundad DC hero endast har 2 MF, men blir endast pinnad om han har spenderat mer än 3 MF (dvs int det kanske mer logiska - mer än sin MF allowance).

Vad som händer är att i Japanska Advance fasen advancerar han in i Pansarvagnans hex om det var hans designated target (om int så får han int advancera in i denna hex, dvs säg att du designerade en stridsvagn 8 MF bort och blir woundad Adjacent en stridsvagn som ej var designerad från början så får DC-Hjälten int anfalla stridsvagnen eller ngt annat sekundärt mål).

Han får inte kasta sin DC enligt G1.424, får han göra advance, och isåfall vilken attack kan han utföra mot AFV?

Han får advance förutsatt att han int är PIN, Hjälten slår en position DR (C7.42) som för en vanligt placerad DC med den fördelen att han får -2 DRM vs Vehicle in the same hex och -1 DRM vs Vehicle rear som man alltid får när DC placeras i samma hex, den enda bra och sista modifieringarna man kan få är -2 immobile or OT AFV,

Därefter kan man få de dåliga modifieringarna såsom +1 CX (lättare att bli om han är wounded), +2 non-stopped or Motion AFV, +1 CE AFV.

 

Men han är ensam i rutan adjacent till AFV, elimineras han isåfall eller lever han kvar till nästa runda?
Om han int kan advance så elimineras han i slutet av rundan.Allmänt så elimineras THH i slutet av sin runda de skapades eller när de gjort sin attack detta är det mest vanliga, de mer ovanliga fallen är om hjältens mål elimineras innan det kan nås, de kan även upptäckas när de är HIP och elimineras ganska omgående, om de på något sätt skulle fastna i Melee då överlever de rundan de skapades men dör så fort de int längre är i Melee.

 

Ifall han hade kunnat göra advance, vad skulle han isåfall få göra i CCPh?
anfalla, sitt designerade mål (ej ngt annat).

 

För varje svar kommer två nya frågor, PTO är nytt för mig.
Dags att göra dig bekant med dem ;)
Link to comment
Share on other sites

Betänk att en Woundad DC hero endast har 2 MF, men blir endast pinnad om han har spenderat mer än 3 MF (dvs int det kanske mer logiska - mer än sin MF allowance).

 

Vad som händer är att i Japanska Advance fasen advancerar han in i Pansarvagnans hex om det var hans designated target (om int så får han int advancera in i denna hex, dvs säg att du designerade en stridsvagn 8 MF bort och blir woundad Adjacent en stridsvagn som ej var designerad från början så får DC-Hjälten int anfalla stridsvagnen eller ngt annat sekundärt mål).

 

Han får advance förutsatt att han int är PIN, Hjälten slår en position DR (C7.42) som för en vanligt placerad DC med den fördelen att han får -2 DRM vs Vehicle in the same hex om stridsvagnen är i Bypass, -1 DRM vs Vehicle rear som man alltid får när DC placeras i samma hex, den enda bra och sista modifieringarna man kan få är -2 immobile or OT AFV,

Därefter kan man få de dåliga modifieringarna såsom +1 CX (lättare att bli om han är wounded), +2 non-stopped or Motion AFV, +1 CE AFV.

 

Om han int kan advance så elimineras han i slutet av rundan.Allmänt så elimineras THH i slutet av sin runda de skapades eller när de gjort sin attack detta är det mest vanliga, de mer ovanliga fallen är om hjältens mål elimineras innan det kan nås, de kan även upptäckas när de är HIP och elimineras ganska omgående, om de på något sätt skulle fastna i Melee då överlever de rundan de skapades men dör så fort de int längre är i Melee.

 

anfalla, sitt designerade mål (ej ngt annat).

 

Dags att göra dig bekant med dem ;)

La till "om stridsvagnen är i bypass" det fattades i föregående post. Edited by CTABKA
Link to comment
Share on other sites

Tack Melvin, jag tycker inte att detta är alldeles enkelt.

 

Jag måste dock fråga om en DC hero som gör advance får smälla en DC som sin attack i CCPh?

Nej, ingen DC attack i CCPh (är jag ganska säker på) - en DC Hero kan för övrigt inte attackera i CC, G1.424: "...A DC Hero may not Place/Throw a DC in the normal manner, and may not make a CC attack."

Link to comment
Share on other sites

Vad som händer är att i Japanska Advance fasen advancerar han in i Pansarvagnans hex om det var hans designated target (om int så får han int advancera in i denna hex, dvs säg att du designerade en stridsvagn 8 MF bort och blir woundad Adjacent en stridsvagn som ej var designerad från början så får DC-Hjälten int anfalla stridsvagnen eller ngt annat sekundärt mål).

Är du säker på detta ?

 

Tycker att G1.424 endast tillåter en DC attack under Movement fasen.

Link to comment
Share on other sites

Är du säker på detta ?

 

Tycker att G1.424 endast tillåter en DC attack under Movement fasen.

Att han inte får anfalla något sekundärt mål är tydligt enligt reglerna,

men du har rätt att han int kan anfalla i CC. Hade ej reglerna till hands

när jag svarade men ändock så får han advancera in i hexen där hans target står.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...