Jump to content

VMB-overlay


Janusz

Recommended Posts

Jaghar tröttnat på att hålla en bricka på högkant och försöka se lite grönt på bägge sidor. Särskilt som brickor faktiskt smalnar av mot kanten. Så nu har jag pysslat till det igen, och tänkte göra en overlay för VBM. Tanken är att printa på genomsklig plast, men ska jag göra en "bricka", eller det nödvändiga "glappet"? På bilden ser ni de två alternativen. Nedan t.h. ser ni en smal remsa, 1,5mm bred (MMP ligger mellan 1,45- 1,5 mm, nyare brickor på det senare, Bounding F 0,1 mm mindre ungefär) som då visat hur mycket fordonet självt tar upp. Då kan man se om hus och hexside når den vita remsan. Uppe t.v. har jag i stället gjort glappet. Detta är 1,7mm brett, och tanken är att om man ser både hexsida och hus i glappet så är det "block". Vilket är bäst? janusz

post-19-12936292563379_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den övre är bättre, men inte lika praktiskt - Det är ju sällan man kan lägga nåt på plan utan att det ligger massa andra brickor i vägen. (Tycker dock att även den ska vara 1,5 mm bred.)

 

Dvs, det blir nog den nedre som vinner, eftersom den går att använda.

 

Världens dummaste regel, för övrigt. <_<

Link to comment
Share on other sites

En sån där har jag, fast i trä, som jag fick av Steve Pleva vid något tillfället. Funkar ganska bra när man behöver den, även om det är sällan. En gjord i tunn plast är nog mer praktisk, även om den inte är lika snygg...

 

Det finns nån tråd på Gamesquad om hur tjock en bricka är (hur långt är ett snöre?). Kanske kan vara lämpligt att göra den lika tjock.

http://forums.gamesquad.com/showthread.php?88799-How-wide-is-a-5-8-quot-counter-for-bypass

 

Jag slängde ihop en variant för utskrift, med mått från tråden ovan (~1.4mm). Vet inte riktigt vilken färg som blir bäst, och vilken storlek som är mest praktisk.

http://www.lysator.liu.se/~hofors/tmp/vbm.pdf

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...