Jump to content

Offboard setup half hexes


Janusz

Recommended Posts

are still playable and have the same effect as full hexes

 

Ett snyggt exempel på när "higher numbered rule" inte funkar.

Finns fler.

 

Det finns ingen anledning till att man skrivit whole hex. Det är en genränsning som är meningslöst, om man nu inte försöker säga att du inte får sätta upp på en hex som är delvis av och delvis PÅ brädet

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det är precis det man försöker säga med regeln.

 

Så det man menar är att man inte får sätta upp på dom halfhexes som är en del av (det spelbara) brädet.

 

Men det man har skrivit är att man inte får sätta upp på A och GG på offboardbrädet.

 

/M

Edited by Bergwall
Link to comment
Share on other sites

Men det man har skrivit är att man inte får sätta upp på A och GG på offboardbrädet.

Följer man regel-texten strikt så stämmer det. Personligen tror jag inte att avsikten med regeltexten (även om en strikt tolkning blir det) var att det skulle vara så. Avsikten kan mycket väl vara så, men som sagt jag tror inte det.

 

Vad jag minns har det aldrig varit en fråga i något scenario jag har spelat och det är inget jag skulle förlora någon sömn över.

Link to comment
Share on other sites

Följer man regel-texten strikt så stämmer det. Personligen tror jag inte att avsikten med regeltexten (även om en strikt tolkning blir det) var att det skulle vara så. Avsikten kan mycket väl vara så, men som sagt jag tror inte det.

 

Vad jag minns har det aldrig varit en fråga i något scenario jag har spelat och det är inget jag skulle förlora någon sömn över.

 

Enda effekten blir väl att någon/några enheter missar en MP/MF....

Jag sov gott i natt!

Link to comment
Share on other sites

Melvin har använt denna regel mot mig vid ett tillfälle.

Jag undrar om inte "A2.3 HALF-HEXES: Mapboard edge half-hexes not butted together to form a full hex are still playable and have the same effect as full hexes" egentligen täcker detta. Här står det ju att de har samma effekt, så kanske A2.51 ser dem som fullhexes?

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...