Jump to content

Banzai förbi fienden


Janusz

Recommended Posts

Mina fina japaner vill bara förbi britterna, som dummar sig och står ivägen. Skitstörigt, liksom.

Nu funderar jag på att ta en banzai för att vara säker på att komma förbi. Om E5 sätter riktningen mot D5, så kommer jag direkt in och låser upp. Därmed borde 1st linen och crew komma säkert förbi (om man ser bort från otroligt turliga tärningslag). Säkrare i alla fall än om de ska springa genom flera resid.

 

Men kan man lägga en banzai så? Ledare kommer ju följa riktningen, men röra sig bort från den fiende som är utpekad som mål.

Tack för hjälp

Janusz

 

post-19-12777545581576.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mina fina japaner vill bara förbi britterna, som dummar sig och står ivägen. Skitstörigt, liksom.

Nu funderar jag på att ta en banzai för att vara säker på att komma förbi. Om E5 sätter riktningen mot D5, så kommer jag direkt in och låser upp. Därmed borde 1st linen och crew komma säkert förbi (om man ser bort från otroligt turliga tärningslag). Säkrare i alla fall än om de ska springa genom flera resid.

 

Men kan man lägga en banzai så? Ledare kommer ju följa riktningen, men röra sig bort från den fiende som är utpekad som mål.

Kan inte se att denna Banzai inte skulle vara tillåten. Det finns ju ingenting i reglerna som säger att man måste stanna när man har "kommit i höjd med målet" - tvärtom, så måste man springa på så långt man kommer. Så om dom två 2nd-line enheterna börja med att flytta in i fiende hexarna så kan som andra enheterna "glida förbi" mellan 4-4-7:orna.

Link to comment
Share on other sites

Nope, torde inte finnas några problem för ryssarna att göra likadant. Utom det lilla faktum att de inte får stå ADJACENT vid HW-start, och att de ska stå stackade 2 högt i en rad tvärs igenom den tyska linjen. Men visst, HW kan användas kreativt för att komma förbi en fiende. Jag ville göra det främst för att kunna leta TH-heroes utan att riskera PIN på en 6:a. De två brittiska killarna i exemplet var egentligen pansarbilar, serru.

 

Mattias Bergwall använde nyligen en HW som förvisso gick åt helevete, men ändå klart visade att man ganska lätt kan undvika att springa stackad även om man måste starta så. det är bara att lusläsa "HW range"-regeln. Men sprnga in i resid lär man göra.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...