Jump to content

Banzai och woods-road


Janusz

Recommended Posts

Mina enheter har 1 MF kvar, och "frammåt" i banzaien ligger woods-hill med MF 4 samt en woods-road med 2 eller 1 MF. Måste mina killar springa in där på vägen, eller kan de välja woods 2MF och därmed stå still?

Janusz

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mina enheter har 1 MF kvar, och "frammåt" i banzaien ligger woods-hill med MF 4 samt en woods-road med 2 eller 1 MF. Måste mina killar springa in där på vägen, eller kan de välja woods 2MF och därmed stå still?

Tror det är lite oklart. En förutsättning för att tvingas in på vägen är ju först och främst att alla andra HW enheter har minst 1 MF kvar att spendera också.

 

Det står ingenstans i HW/Impulse-reglerna (vad jag kan se i alla fall) att man måste ta det snabbaste (i MF) vägen, men å andra sidan står det inte heller att man frivilligt får avsluta HW när man vill/har MF kvar.

Link to comment
Share on other sites

Det går väl att jämställa med Bypass, som inte är ett krav att man måste använda.

Så skulle jag spela det iallafall, tills motsatsen är bevisad. Vilket troligen skulle ske av Klas. ;)

Frågan är om man kan självmant välja att inte gå vidare in i en hex som man kan gå in i.

 

http://i215.photobucket.com/albums/cc150/klasmalmstrom/Illustrations/Illustration_019.gif

Antag att alla ryska enheter i bilden är delar av samma HW (och ingen har en Range bricka på sig) som har 5-4-8:an i W2 som mål. HW har i detta läget spenderat 7 MF.

Eftersom enheterna har MF kvar är inte HW slut och enheterna är fortfarande del i HW. Frågan är huruvida 4-4-7:an i hex V4 måste gå vidare till U4 eller W4 (och "äta" en 12 residual FP attack), eftersom den kan nå dit, men inte in i skogen i V3.

Link to comment
Share on other sites

Tack för det snabba svaret. Jag hittar ingen Q-A, men det känns ändå konstigt att tvinga fram en sådan move. Tar frågan till Gamesquad, och ser om någon fått en ruling nån gång. Jag använder Klas bild, den är så tydlig.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...