Minondas Posted December 3, 2007 Report Share Posted December 3, 2007 Jag betar mig långsamt genom scenarios i Starter Kit 2 och i helgen hade jag möjlighet att för första gången spela med "riktigt" artilleri. Oundvikligen dök det upp frågor, som jag nu hoppas på att en vänlig själ på forumet kan hjälpa mig att hitta svaret på. * Jag utgår ifrån att artilleri kan skjuta under motståndarens förflyttningsfas. Men vilka enheter är det som påverkas av beskjutningen om målet är en enhet under förflyttning, men i en hex där det finns andra enheter? Är det någon skillnad om artilleriet använder sig av Infantry Target Type eller Area Target Type? * Om artilleriet skjuter under motståndarens förflyttningsfas, lämnar beskjutningen Residual Firepower? * Hur påverkar artilleribesättningar som har blivit 'Pinned' under Prep.Fire-fasen och skjuter sen i Defensive Phase? Som vanligt är jag jättetacksam för all hjälp. MVHMarcus B. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Malmström Posted December 3, 2007 Report Share Posted December 3, 2007 Jag betar mig långsamt genom scenarios i Starter Kit 2 och i helgen hade jag möjlighet att för första gången spela med "riktigt" artilleri. Oundvikligen dök det upp frågor, som jag nu hoppas på att en vänlig själ på forumet kan hjälpa mig att hitta svaret på. * Jag utgår ifrån att artilleri kan skjuta under motståndarens förflyttningsfas. Men vilka enheter är det som påverkas av beskjutningen om målet är en enhet under förflyttning, men i en hex där det finns andra enheter? Är det någon skillnad om artilleriet använder sig av Infantry Target Type eller Area Target Type?Endast enheter som rör sig kan träffas/beröras under MPh. * Om artilleriet skjuter under motståndarens förflyttningsfas, lämnar beskjutningen Residual Firepower?Ja, om du träffar en enhet. Notera dock att om kanonen behåller ROF lämnas ingen Residual (om du inte avstår från ROF). Notera också att Resisual FPgå ner en kolumn för varje + DRM, så måste du vrida t.ex. en NT kanon så går Residual FP ner 3 kolumner. * Hur påverkar artilleribesättningar som har blivit 'Pinned' under Prep.Fire-fasen och skjuter sen i Defensive Phase?Pinned ger bl.a. +2 To Hit DRM, ingen möjlighet till ROF och jag tror inte heller man kan vrida kanonen, men det är jag inte 100% säker på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CTABKA Posted December 3, 2007 Report Share Posted December 3, 2007 Endast enheter som rör sig kan träffas/beröras under MPh. Ja, om du träffar en enhet. Notera dock att om kanonen behåller ROF lämnas ingen Residual (om du inte avstår från ROF). Notera också att Resisual FPgå ner en kolumn för varje + DRM, så måste du vrida t.ex. en NT kanon så går Residual FP ner 3 kolumner. Pinned ger bl.a. +2 To Hit DRM, ingen möjlighet till ROF och jag tror inte heller man kan vrida kanonen, men det är jag inte 100% säker på. Det stämmer - PIN - kan inte vrida kanonen , och därutöver - Intensive Fire NA Link to comment Share on other sites More sharing options...
CTABKA Posted December 3, 2007 Report Share Posted December 3, 2007 Jag betar mig långsamt genom scenarios i Starter Kit 2 och i helgen hade jag möjlighet att för första gången spela med "riktigt" artilleri. Oundvikligen dök det upp frågor, som jag nu hoppas på att en vänlig själ på forumet kan hjälpa mig att hitta svaret på. 1* Jag utgår ifrån att artilleri kan skjuta under motståndarens förflyttningsfas. Men vilka enheter är det som påverkas av beskjutningen om målet är en enhet under förflyttning, men i en hex där det finns andra enheter? Är det någon skillnad om artilleriet använder sig av Infantry Target Type eller Area Target Type? 2* Om artilleriet skjuter under motståndarens förflyttningsfas, lämnar beskjutningen Residual Firepower? 3* Hur påverkar artilleribesättningar som har blivit 'Pinned' under Prep.Fire-fasen och skjuter sen i Defensive Phase? Som vanligt är jag jättetacksam för all hjälp. MVHMarcus B. Om du med Artelleri menar OBA så är svaret på fråga 1* nej artelleri-OBA skjoter bara på trupper under förflyttning till en ny location eller om enheten blir mer sårbar (lägre TEM) än vad den nyligen hade.OBA andvänder alltid AREA Target men slår aldrig To Hit utan träffar automatiskt. Om fråga 2* syftar på OBA så lämnar det aldrig Resudial FP - fastän det smäller i början av Prep Fire och Def Fure och under MPh på enheter som rör sig. Fråga 3* PIN brickan är röd/vit och dessa tas bort först i slutet av en Player turn (finns ett fåtal undantag). Hoppas det hjälper - Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janusz Posted December 3, 2007 Report Share Posted December 3, 2007 Frågorna syftar på de stora kanoner som finns med i Starter kit 2. OBA är inte med i SK.Janusz Link to comment Share on other sites More sharing options...
CTABKA Posted December 4, 2007 Report Share Posted December 4, 2007 Frågorna syftar på de stora kanoner som finns med i Starter kit 2. OBA är inte med i SK.JanuszHade jag ingen aning om , hursomhelst frågorna är nu besvarade oavsett vad ordet artilleri syftar på . Antar att Artillery-OBA inte kom med i Starter Kit 3 heller?Brukar alltid börja med OBA scenarior när jag lär ut ASL - Hedgehog of Piepsk eller The Barrikady CG III. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now