Jump to content

Ännu en helg, ännu en spelning... och fler regelfrågor


Minondas

Recommended Posts

Jag betar mig långsamt genom scenarios i Starter Kit 2 och i helgen hade jag möjlighet att för första gången spela med "riktigt" artilleri. Oundvikligen dök det upp frågor, som jag nu hoppas på att en vänlig själ på forumet kan hjälpa mig att hitta svaret på.

 

* Jag utgår ifrån att artilleri kan skjuta under motståndarens förflyttningsfas. Men vilka enheter är det som påverkas av beskjutningen om målet är en enhet under förflyttning, men i en hex där det finns andra enheter? Är det någon skillnad om artilleriet använder sig av Infantry Target Type eller Area Target Type?

 

* Om artilleriet skjuter under motståndarens förflyttningsfas, lämnar beskjutningen Residual Firepower?

 

* Hur påverkar artilleribesättningar som har blivit 'Pinned' under Prep.Fire-fasen och skjuter sen i Defensive Phase?

 

Som vanligt är jag jättetacksam för all hjälp.

 

MVH

Marcus B.

Link to comment
Share on other sites

Jag betar mig långsamt genom scenarios i Starter Kit 2 och i helgen hade jag möjlighet att för första gången spela med "riktigt" artilleri. Oundvikligen dök det upp frågor, som jag nu hoppas på att en vänlig själ på forumet kan hjälpa mig att hitta svaret på.

 

* Jag utgår ifrån att artilleri kan skjuta under motståndarens förflyttningsfas. Men vilka enheter är det som påverkas av beskjutningen om målet är en enhet under förflyttning, men i en hex där det finns andra enheter? Är det någon skillnad om artilleriet använder sig av Infantry Target Type eller Area Target Type?

Endast enheter som rör sig kan träffas/beröras under MPh.

 

* Om artilleriet skjuter under motståndarens förflyttningsfas, lämnar beskjutningen Residual

Firepower?

Ja, om du träffar en enhet. Notera dock att om kanonen behåller ROF lämnas ingen Residual (om du inte avstår från ROF). Notera också att Resisual FP

gå ner en kolumn för varje + DRM, så måste du vrida t.ex. en NT kanon så går Residual FP ner 3 kolumner.

 

* Hur påverkar artilleribesättningar som har blivit 'Pinned' under Prep.Fire-fasen och skjuter sen i Defensive Phase?

Pinned ger bl.a. +2 To Hit DRM, ingen möjlighet till ROF och jag tror inte heller man kan vrida kanonen, men det är jag inte 100% säker på.

Link to comment
Share on other sites

Endast enheter som rör sig kan träffas/beröras under MPh.

 

 

Ja, om du träffar en enhet. Notera dock att om kanonen behåller ROF lämnas ingen Residual (om du inte avstår från ROF). Notera också att Resisual FP

gå ner en kolumn för varje + DRM, så måste du vrida t.ex. en NT kanon så går Residual FP ner 3 kolumner.

 

 

Pinned ger bl.a. +2 To Hit DRM, ingen möjlighet till ROF och jag tror inte heller man kan vrida kanonen, men det är jag inte 100% säker på.

 

Det stämmer - PIN - kan inte vrida kanonen , och därutöver - Intensive Fire NA

Link to comment
Share on other sites

Jag betar mig långsamt genom scenarios i Starter Kit 2 och i helgen hade jag möjlighet att för första gången spela med "riktigt" artilleri. Oundvikligen dök det upp frågor, som jag nu hoppas på att en vänlig själ på forumet kan hjälpa mig att hitta svaret på.

 

1* Jag utgår ifrån att artilleri kan skjuta under motståndarens förflyttningsfas. Men vilka enheter är det som påverkas av beskjutningen om målet är en enhet under förflyttning, men i en hex där det finns andra enheter? Är det någon skillnad om artilleriet använder sig av Infantry Target Type eller Area Target Type?

 

2* Om artilleriet skjuter under motståndarens förflyttningsfas, lämnar beskjutningen Residual Firepower?

 

3* Hur påverkar artilleribesättningar som har blivit 'Pinned' under Prep.Fire-fasen och skjuter sen i Defensive Phase?

 

Som vanligt är jag jättetacksam för all hjälp.

 

MVH

Marcus B.

 

Om du med Artelleri menar OBA så är svaret på fråga 1* nej artelleri-OBA skjoter bara på trupper

under förflyttning till en ny location eller om enheten blir mer sårbar (lägre TEM) än vad den nyligen hade.

OBA andvänder alltid AREA Target men slår aldrig To Hit utan träffar automatiskt.

 

Om fråga 2* syftar på OBA så lämnar det aldrig Resudial FP - fastän det smäller i början av

Prep Fire och Def Fure och under MPh på enheter som rör sig.

 

Fråga 3* PIN brickan är röd/vit och dessa tas bort först i slutet av en Player turn (finns ett fåtal undantag).

 

Hoppas det hjälper -

Link to comment
Share on other sites

Frågorna syftar på de stora kanoner som finns med i Starter kit 2. OBA är inte med i SK.

Janusz

Hade jag ingen aning om , hursomhelst frågorna är nu besvarade oavsett vad ordet artilleri

syftar på .

Antar att Artillery-OBA inte kom med i Starter Kit 3 heller?

Brukar alltid börja med OBA scenarior när jag lär ut ASL - Hedgehog of Piepsk eller The Barrikady CG III.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...