Jump to content

sD vs FB ?


Olsson

Recommended Posts

Spelar scenario 116, The Sixth Blow. En FB har redan bombat min ena Panther sönder och samman. Den andra klarade sig mot Sightningen tack vare placering på skogsväg.

Frågan är kan man använda sD mot flyg ? Hittar inget entydigt om att flyg använder MP:s, de får ju flyga fritt över hela spelplanen.

Någon som vet besked ?

Link to comment
Share on other sites

Spelar scenario 116, The Sixth Blow. En FB har redan bombat min ena Panther sönder och samman. Den andra klarade sig mot Sightningen tack vare placering på skogsväg.

Frågan är kan man använda sD mot flyg ? Hittar inget entydigt om att flyg använder MP:s, de får ju flyga fritt över hela spelplanen.

Någon som vet besked ?

Skulle inte tro det. I MPh kan man endast lägga det genom att spendera 1MP och det kan man inte göra efter att en FB har deklarerat sin attack innan den är avklarad.

Link to comment
Share on other sites

Ja, riktigt.

Tänkte lite fel, FB:arna kommer ju i min MPh. Jag var inne på att använda Sd mot enheter som rör sig under motståndarens MPh "During the opponent's MPh, a smoke dispenser usage attempt can be made following any MP/MF expenditure by an opposing unit in the vehicle's LOS as if it were intervening with Defensive First Fire." Men så blir ju inte fallet.

En stillastående vagn kan ju dock skydda sig genom att alltid börja sin MPh med att avfyra sD. En White Dispersed Smoke räcker ju till nästa PFPh.

Link to comment
Share on other sites

En stillastående vagn kan ju dock skydda sig genom att alltid börja sin MPh med att avfyra sD. En White Dispersed Smoke räcker ju till nästa PFPh.

Förvisso. Men har du flera vagnar så kan ju kanske endast en av dom hinna med att försöka med rök.

En FB behäver ju inte attackera en enhet som rör sig - frågan är om den inte kan attackera när som helst i MPh.

Link to comment
Share on other sites

En FB behäver ju inte attackera en enhet som rör sig

Men då skulle den ju kunna attackera innan jag lägger min första rök. Jag antar att du syftar på texten "7.4 Ground Support: Aircraft may attack ground targets anytime during the opponent's MPh".

Men läser man på ASOP verkar flygattacken sorteras in under DFF, dvs endast mot enheter som spenderar MP/MF:s.

I det fallet skulle jag kunna försöka lägga rök med alla vagnar.

Link to comment
Share on other sites

Men då skulle den ju kunna attackera innan jag lägger min första rök. Jag antar att du syftar på texten "7.4 Ground Support: Aircraft may attack ground targets anytime during the opponent's MPh".

Men läser man på ASOP verkar flygattacken sorteras in under DFF, dvs endast mot enheter som spenderar MP/MF:s.

I det fallet skulle jag kunna försöka lägga rök med alla vagnar.

En FB//DB kan attackera enheter som inte spenderar MF/MP även i Movement fasen.

Gör du t.ex. en Strafing run attackerar man ju potentiellt mål i fyra hexar - även sådana som inte rör sig.

Frågan är dock om man kan göra sin första attack innan någon enhet har spenderat en MF/MP. Jag skulle tro det - man deklarerar att MPh har startat och sedan kan FB attackera.

 

Se bland annat E7.43.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är dock om man kan göra sin första attack innan någon enhet har spenderat en MF/MP. Jag skulle tro det - man deklarerar att MPh har startat och sedan kan FB attackera.

Ja så är det. E7.43: "Only one aircraft counter may attempt a Sighting TC before allowing the ATTACKER to expend at least one MF/MP with one of his units".

Så efter denna första överrasknings-attack (dvs hela point attacken/stafing rounden), är jag fri att spendera 1MP för placering av min rök, innan ev. FB nummer två kommer farande.

Saken känns utredd. Tack för hänvisningarna.

Link to comment
Share on other sites

Aftermath

Så då blev det alltså så att den ryska FB:n kom svepande ner mot Panthern i början av MPh.

Sightning TC = dubbel 6 :rolleyes: , bomberna faller på "oskyldiga" partisaner i skogen utan effekt, och planet flyger hemåt.

Nämnde jag att Panthern spenderande PFPh med att måla dit den en andra brinnande Sherman på tornet ;) .

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...