Jump to content

Kontroll av strategic location i RB


ragngand
 Share

Recommended Posts

Jag kastar ut en liten fråga angående kontrollen av en fabriksruta som tysken kontrollerade vid kampanjdagens slut, men som ryssen hade en broken unit i. Efter O11.6032 är all a units rallade, inte innbär väl det att ryssen nu plötsligt fått kontroll över rutan inför O11.605 perimeter determination?

 

Tacksam för besked.

Link to comment
Share on other sites

Jag kastar ut en liten fråga angående kontrollen av en fabriksruta som tysken kontrollerade vid kampanjdagens slut, men som ryssen hade en broken unit i. Efter O11.6032 är all a units rallade, inte innbär väl det att ryssen nu plötsligt fått kontroll över rutan inför O11.605 perimeter determination?

 

Tacksam för besked.

 

Tjena Ragngand!

Svaret är enligt mig Nej; av Chapter O, 11.6052, framgår att kontroll av Locations sker enligt A 26.13. Då måste också det under 26.1 gälla och då kan endast saker kontrolleras under spel, eller?

 

A26.11 GAINING CONTROL

During play, a side gains Control of a Location/hex/building by occupying it with an armed Good Order Infantry MMC without the presence of an armed enemy ground unit [EXC: subterranean units] in that same Location/hex/building (see also 26.13-.14 for hex/building Control).

 

A26.1

Once Control of a Location/hex/building has been gained, that side retains Control of it (even if the circumstances that allowed the side to gain Control no longer apply [EXC: 26.12]) until the opponent actively gains Control of it.

 

26.13 HEX CONTROL: Only a Good Order Infantry MMC at ground level can gain Control of the hex it occupies [EXC: Mopping Up (12.153); Bridge hex (B6.); a vehicle Controlling the only Location within the hex (26.12)].

 

Min tolkning :D

Link to comment
Share on other sites

Tack Hopper!

 

Din tolkning låter rimlig, det vore också knasigt om man kunde erövra terräng genom att routa. Men då refit sekvensen är upplagd så att alla enheter rallas innan perimeter determination ville jag höra om någon annans åsikt först.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar knasigt, men det ÄR så att brutna trupper rallas innan perimetern bestäms, och således bidrar till dennas dragning.

 

Inser plötsligt hur regelvidrigt detta kan utnyttjas. Finns det ingen errata på det?

Även om dom rallar så jag är inte säker på att dom tar kontroll av location där om är.

Och även om dom gör det så verkar O11.3 säga att perimetern endast bestäms av sådana locations som kontrolleras vid

scenariots slut:

 

Från O11.3:

"The "start lines" (or, Front Line Locations, to use the game term) in a CG scenario are determined by Locations Controlled by both sides at the end of the last-completed CG scenario."

 

Hittade en tråd på det andra ASL Forumet som behandlar frågan:

http://www.xtreme-gamer.com/forums/showthread.php?t=43354

 

Verkar som om kontrollen byter när enheterna rallar och sålunda påverkar perimeter dragningen.

Link to comment
Share on other sites

Är inte som brutna enheterna oftast bakom den egen linjen ?

 

Jo, men inte alltid. Anta att ryssarnas linjer är tunna (vilket dom oftast är) och de närmar sig runda 5-8; varför inte självbryta och routa framåt?

 

Men, å andra sidan, det här är inget nytt problem och frågan är hur ofta man kan utnyttja det? De få gånger det går, får det väl vara så då...

Link to comment
Share on other sites

Jo, men inte alltid. Anta att ryssarnas linjer är tunna (vilket dom oftast är) och de närmar sig runda 5-8; varför inte självbryta och routa framåt?

 

Men, å andra sidan, det här är inget nytt problem och frågan är hur ofta man kan utnyttja det? De få gånger det går, får det väl vara så då...

Oftast är det väl svårt att dels se någon fiende (som gör att självbrytning är tillåtet) och dessutom kunna routa framåt utan att komma närmare någon fiende.

Riskablet dessutom då man inte vet om det blir en turn till eller inte också.

 

Jag tror som du, att problemet/möjligheten att utnyttja det inte inträffar så ofta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...