Jump to content

USMC i ASL


Mattias Rönnblom

USMC  

15 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Tja, jag vet inte så mycket om hur de var egentligen, annat än det som stod i designes note, i en General någongång, och jag har bara spelat med 6-6-8 en gång.

Men hur är de egentligen?

De är stentuffa i alla lägen utom HtH. De kan klara av att storma rakt in i ett kulregn, vilket 6-6-6 aldrig fixar. De tar en eldstrid mot Japaner i stenhus och kan räkna med att skjuta bort fienden. De sopar rent om en banzai kommer över öppen mark.

Det var väl ungefär så i verkligheten också? Slutade inte Japanerna storma när de (till slut) insåg att allierad eldkraft var för överlägsen?

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Jag har spelat med USMC och tycker det är den enda "nationen" som ASL misslyckats med.

 

Lite är det som Januzs säger. Som japan vill man inte anfalla frontalt mot USMC. Istället får man spela japanerna på ett icke-japanskt vis.

 

Det är just den effekten som gör att jag tycker USMC suger.

Link to comment
Share on other sites

Min personliga åsikt/tro (har ett minne av att jag har läst något om det för länge sedan) är att USMC delvis designades som dom gjorde för att Japanerna är/blev för starka i ASL (med step-red. isf att bryta t.ex.).

 

Så USMC är gjorda för att storma fientliga stränder under beskjutning (lite som att finnarna verkar var gjorda för Vinterkriget).

 

Det som jag tycker är sämst med USMC i ASL är att dom alltid har ELR=5 och aldrig går ner i kvalite/får lägre moral.

Link to comment
Share on other sites

Var det inte så att USMC höga FP har att göra med att en squad marines innehöll flera man än en vanlig US army, och för att slippa skapa nya regler för att tillämpa det så gav man dem istället högre FP.
Jag tror även att USMC har mer BAR/halv-automatiska M1:or i slutat av kriget också.

 

Det verkar som det är moralen som många har invändningar emot - i alla fall jämfört med andra US "elit" enheter - åtminstone verkar det vara så på diskussionen på ASL Forumet på SZO.

Link to comment
Share on other sites

Tja, det blir ju rena spekulationer. Men:

USMC-grupper var på slutet 15 man, som ju är många. Dessutom hade de BAR som en del i gruppen, och de effektiva gevären (M1 var det va?)

 

Om vi jämför med SS 6-5-8(9) så tycker jag för det första att SS är bättre. Lägre eldkraft och räckvidd kompenseras lätt av 9 i moral på baksidan. Dessutom har de PF och ATMM inherent. Men med tanke på motivationen till USMC, så kan man undra om 6 FP är vettigt för sturmgevehr? Den bild jag fått är att vapnet är likt en kalashnikov, och då skulle deras FP snarare hamna runt 8 eller 10.

För övrigt kanske den bästa enheten är Gurkha 6-4-8. Deras stealth kombinerat med VALET att ta HtH och -1 DRM är grymt effektivt. Annars är ju alltid finnarnas elit eller frontlinje bra satsningar, för en fyrkant på baksidan rockar fett.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är helt OK att USMC har 8 i moral, det är ju trots allt inte högre än de andra nationaliteternas bästa enheter. Däremot borde kanske även andra US enheter t.ex Rangers ha 8 i moral. Beträffande Finnarna så tycker jag att de har på tok för hög FP i förhållande till den utrustning de hade.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är helt OK att USMC har 8 i moral, det är ju trots allt inte högre än de andra nationaliteternas bästa enheter.

 

Jag håller med om denna slutsats, att förstalinjetrupperna i Europa har 666 beror inte heller på att de var (enbart) fega, det ingick i deras doktrin att vid större motstånd kalla in större kanoner och blåsa bort fienden så att framryckningen kunde fortsätta. Har man också accepterat 666, är steget inte så långt till USMC 768 där antal män och BARs bidrar till de höga talen. Som elitförband med truppandan att man skulle kämpa eller dö (vilket är ganska nödvändigt då man stormar öar, utan tillgång till rout locations) är det ganska naturligt att placera en 8:a i slutet på lottoraden.

Link to comment
Share on other sites

Beträffande Finnarna så tycker jag att de har på tok för hög FP i förhållande till den utrustning de hade.

 

Det gör jag också. Men eftersom jag även tycker att FP siffran beskriver träning, stridsvana, motivation, erfarenhet osv, och även hur relativt bra de är gentemot den nation de slåss emot (i finnarnas fall usla ryssar, i ovanstående fall japaner). Så kommer jag till slutsatsen att finnarna är bra designade.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...