Jump to content

AP-minor, Pillboxar, Brutna enheter, RtPh


Daniel

Recommended Posts

I gårdagens scenario så lyckades jag bryta en enhet i min pillboxhex där jag också hade ett minfält.

 

När enheten sedan ska routa iväg så blir han attackerad av minfältet och får ett moralslag mot sig. Han slår exakt sin moral och ska i vanliga fall bli pinnad. Min fråga är om han blir pinnad som om det vore Interdiction eller räknas minattacken som en fireattack?

 

// Daniel

Link to comment
Share on other sites

I gårdagens scenario så lyckades jag bryta en enhet i min pillboxhex där jag också hade ett minfält.

 

När enheten sedan ska routa iväg så blir han attackerad av minfältet och får ett moralslag mot sig. Han slår exakt sin moral och ska i vanliga fall bli pinnad. Min fråga är om han blir pinnad som om det vore Interdiction eller räknas minattacken som en fireattack?

Min-attacken (och OBA FFE också) räknas förvisso som en fire attack (eftersom man slår attack på IFT) men enligt A7.8 så påverkars brutna enheter endast av Pinning via Interdiction.

 

Från A7.8:

"Pinning affects broken units only during Interdiction (10.53), and even then only during the RtPh, so there is no need to place Pin counters on broken units."

 

Så jag skulle spela som dom får routa vidare.

Link to comment
Share on other sites

Min-attacken (och OBA FFE också) räknas förvisso som en fire attack (eftersom man slår attack på IFT) men enligt A7.8 så påverkars brutna enheter endast av Pinning via Interdiction.

 

Från A7.8:

"Pinning affects broken units only during Interdiction (10.53), and even then only during the RtPh, so there is no need to place Pin counters on broken units."

 

Så jag skulle spela som dom får routa vidare.

 

Ahhh... bra, då gjorde vi rätt, även om jag igår trodde att enheten blev pinnad. Letade efter något som sa ungefär det som A7.8 gjorde men hittade det inte.

 

Andreas:

Ett mycket intressant scenario... men Pillboxarna måste sättas upp på ett annat vis, coolt med massor av leksaker och när väl setup:en är gjort så tar en turn inte direkt lång tid.

 

// Daniel

Link to comment
Share on other sites

Jag har lite andra idéer kring försvaret, som jag gärna applicerar mot nån av er! :D

 

Ser ut som vi kommer speltesta det mycket då jag också vill försvara någon gång. :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...