Jump to content

TPBF Vehicle MG


Olsson

Recommended Posts

En Berserk stormar in i en ruta med en CT BU AFV med, låt oss säga, en 37L samt 2/4 MG.

37L MA påverkas negativt med +2 för Firing within hex, men hur påverkas MG:na.

Är det bara att blåsa på 18 FP -2 (Open ground) ?

Om AFV:n var immobilized hur blir det då ? Påverkas BMG och CMG olika ?

Letade men tyckte inte jag fick några klara besked.

Link to comment
Share on other sites

En Berserk stormar in i en ruta med en CT BU AFV med, låt oss säga, en 37L samt 2/4 MG.

37L MA påverkas negativt med +2 för Firing within hex, men hur påverkas MG:na.

Är det bara att blåsa på 18 FP -2 (Open ground) ?

Om AFV:n var immobilized hur blir det då ? Påverkas BMG och CMG olika ?

Letade men tyckte inte jag fick några klara besked.

Det finns en liknande fråga/tråd på ASL Forumet.

Jag är inte helt säker, men om BMG/CMG inte har hexsidan i sin CA när Berserken stormar in hexen är det inte säkert att dom kan användas.

Ev. måste CA vridas upp så att den täcker den hexsidan som passeras.

Jag är inte helt säker på detta dock, och det fanns ett exempel i regelboken som inte var 100% klart.

 

D8.5 begränsar hur bow mounted vapen på ett immobiliserat fordon kan användas i Def. First Fire för attacker i samma hex som fordonet - vad den säger är att fienden måste komma in i fordonets hex via en hexsida i VCA (eller RVCA för en Read BMG) för att vapnet skall kunna användas i samma hex som Def. First Fire.

 

Hittade regel C5.51 som specificerar att CA måste ändras så att den täcker in den hexsidan som berserken gick över när den gick in i fordonets hex när man skjuter vapnen som Def. First Fire i samma hex.

Link to comment
Share on other sites

Det var mina berserks som gick in i AFV hexen, de misslyckades i CC. Olsson valde att stanna i hexen med sin AFV, får han då skjuta ut ur densamma i följande PFPh eller gäller VBM freeze (fast tvärtom om ni förstår)?

Link to comment
Share on other sites

Det var mina berserks som gick in i AFV hexen, de misslyckades i CC. Olsson valde att stanna i hexen med sin AFV, får han då skjuta ut ur densamma i följande PFPh eller gäller VBM freeze (fast tvärtom om ni förstår)?

AFVn är inte "held in Melee" och får således skjuta, men endast på TPBF mål om sådana finns.

Så i detta fallet så får den inte skjuta ut ur hexen i PFPh.

Link to comment
Share on other sites

AFVn är inte "held in Melee" och får således skjuta, men endast på TPBF mål om sådana finns.
Och då räknar man fortfarande som om målet finns i riktning mot den hexside varifrån MMC:n kom ifrån, trots att den numera står i rutan ?
Link to comment
Share on other sites

Och då räknar man fortfarande som om målet finns i riktning mot den hexside varifrån MMC:n kom ifrån, trots att den numera står i rutan ?

Nej, jag tror endast är om man skjuter i som Def. First Fire som hexesida spelar roll.

 

Jag tror det funkar så här:

post-7-1156404381.gif

Antag att AFVn är CE och att 5-4-8:an nästa förflyttning är in i hex L4. När 5-4-8:n går in i L4 kan AFV skjuta med t.ex.:

1. Endast AAMG (ingen CA) så det blir 6FP, DRM = -2, (FFNAM, FFMO).

2. Alla MGs, då måste VCA/TCA vridas ett snäpp och attacken blir då (2+4+2) x 3 = 24, DRM = +1 (+3 vridning, -1 ffnam, -1 ffmo).

3. CMG+AMMG, endast tornet behöver vridas ett snäpp, (2+4) x3 = 12, DRM = 0 (+2 vridning, -1 ffnam, -1ffmo)

4. Kanonen, tornet måste vridas ett snäpp, TH#=8, DRM = +2 (+2 vridning, +2 samma hex, -1 ffnam, -1 ffm).

 

Om AFVv väljer att inte skjuta under MPh utan väntar tills DFPh så behöver inte VCA/TCA ändras, men å andra sidan så gäller då ju inte ffnam/ffmo heller.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...