Jump to content

Att skjuta i samma fas


Goose
 Share

Recommended Posts

Det sägs ju att man måste skjuta alla en AFVs vapen under samma fas. Gäller det även MPh och DFPh?

I så fall innebär det att om du skjuter med t.ex en Bow MG mot en fiende som flyttar i MPh, så kan du inte skjuta med dina övriga vapen på någon annan fiende, om de väljer att inte flytta sig!! DFPh är ju nästa fas!! Kan någon bekräfta detta vilket jag tycker är lite märkligt, eller finns det en errata någonstans som jag inte hittat?

Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig att det någonstans står att just dessa två faser räknas som samma när det gäller eldgivning.

 

Detta var ett problem Goose och jag sprang på när en KV sköt med sin rear-MG (vilket innebär att tanken inte får skjuta med sin MA i samma fas).

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Regel A.15:

 

A.15 FIRST/FINAL FIRE: Even though Defensive First Fire occurs during the MPh and Defensive Final Fire usually occurs during the DFPh, qualifying units may fire in both without violating the general rule that no unit can fire in more than one phase per Player Turn (7.1).

 

EX: A 4-6-7 squad firing during the opponent's MPh as Defensive First Fire may still fire in its own DFPh at adjacent or same-hex units as Defensive Final Fire (provided it is not already marked with a Final Fire counter [EXC: FPF; 8.31]). An AFV firing its CMG as Defensive First Fire may still fire its MA in its DFPh; if it changed its CA to fire the CMG, the appropriate Case A DRM would still apply to its MA shot (D3.51).

 

 

Regel A7.1:

 

7.1 Fire attacks are the main process by which a unit attacks enemy units. Fire attacks can occur in the PFPh and AFPh by the ATTACKER and in the MPh and the DFPh by the DEFENDER, but no unit can fire its inherent FP/SW/Gun in more than one fire phase (A.15) per Player Turn. Otherwise, players may fire all, some, or none of their units in any applicable fire phase.

Link to comment
Share on other sites

  • 15 years later...

Tar upp en gammal tråd. Men fokuserar mer på vad det blir för Case A DRM för MA. 

Det som Klas skriver står ju i ASLRB och jag tycker det är tydligt i exemplet ovan att MA får samma Case A DRM som CMG om den skjuter i samma CA. 

Men om MA inte skjuter i samma CA som CMG utan istället vrider tillbaka eller vrider ett steg till? Hur mycket Case A DRM får MA då?

1. Jag menar den får samma Case A DRM som CMG + det som blir för den sista vridningen. 

2. Min kompis menar att den får bara får Case A DRM för den sista vridningen. Vilket då skulle vara samma som om den sköt i samma CA som CMG

Det står om detta i D3.51. Men jag tycker inte det är solklart beskrivet. 

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar. Nu kan vi spela vidare och jag har lärt mig lite mer. 😏

Jag får bita i det sura äpplet och inse att det är så reglerna är. 

Dock tycker jag fortfarande det är ologiskt. Men ingen stor grej. Jag föredrar att spela som reglerna är oavsett vad jag tycker om dem. För helheten är genialisk.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...