Janusz Posted May 27, 2006 Report Share Posted May 27, 2006 1: Min fina HS blir sönderskjuten, KIA. Hans DC får en K/ på sig i Random SW destruction. Men en DC kan inte malfa. Är den eliminated eller hel? 2: Min fina HS blir sönderskjuten, KIA. Hans DC får en KIA på sig, och är eliminated. Är den retained eftersom Original effects DR var lägre än 11, eller är den förlorad för gott (ja, jag har poinjärer på brädet)? Janusz Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson Posted May 29, 2006 Report Share Posted May 29, 2006 1. Eftersom den inte kan malfa så är den fortfarande hel.2. Den är borta för dagen, men Retained eftersom slaget som dödade den är lägre än 11. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Malmström Posted May 29, 2006 Report Share Posted May 29, 2006 1. Eftersom den inte kan malfa så är den fortfarande hel.Jag skulle nog säga att en DC också kan "malfa", skillnaden mot t.ex. en HMG är att en DC intekan repereras.Regel A23.4 antyder detta (IMO):"An Original malfunction DR of 12" Samma sak för FT (A22.5):"22.5 MALFUNCTION: " 2. Den är borta för dagen, men Retained eftersom slaget som dödade den är lägre än 11.Om nu inte det tärningsslag som orsakade KIA:n var > 10 antar jag ? 11.6134 FT/DC: Each FT/DC removed from play during the preceding scenario (regardless of why it was removed) is Retained by its original owning side only if the Original effects DR causing its removal was ≤ 10; otherwise, it is Eliminated. Place each such Retained SW in the friendly side's "Retained" box on the Chapter 0 divider. However, the side may never Retain in this manner more friendly DC, nor friendly FT, than it has friendly non-Isolated Assault Engineer (only) squads at this point in the RePh.30 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson Posted May 29, 2006 Report Share Posted May 29, 2006 Håller med i båda fallen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
C-J Posted June 5, 2006 Report Share Posted June 5, 2006 Om man kastar en Demo Charge i PrepFire eller Defensive Fire faserna skyddas kastaren och/eller endast försvararen av sin respektive terräng . exempel Enheten som kastar står i en fabrik (TEM +3) , försvararen är utanför fabriken i Debris (+1) Tärningslaget på 30-tabellen för ev skada på kastaren modifieras +3 för TEM, +3 för Throwing DC = +5 Nytt (eget ) tärningsslag för försvaren på 30-tabellen med DRM +1 TEM för Debris, +2 mottagare av kastad DC = +3 Hoppas på gynnsamt svar ! mvhC-J Link to comment Share on other sites More sharing options...
C-J Posted June 6, 2006 Report Share Posted June 6, 2006 Jag har listat ut svaret själv, och det är om jag trodde. DC-kastaren och försvararen får skydd av sin egen terräng. Viktigt att notera är att alla enheter i DC-kastarens ruta blir utsatta för smällen. Det blir ytterligare +1 till DRM (+3/+4 thrower/defender + TEM) om man kastar DC i advance phase. /C-J Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson Posted June 6, 2006 Report Share Posted June 6, 2006 Jag har listat ut svaret själv, och det är om jag trodde. DC-kastaren och försvararen får skydd av sin egen terräng. Viktigt att notera är att alla enheter i DC-kastarens ruta blir utsatta för smällen. Det blir ytterligare +1 till DRM (+3/+4 thrower/defender + TEM) om man kastar DC i advance phase. /C-J Helt korrekt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now