Jump to content

BAZ45 och WP


Recommended Posts

Vad gäller att skjuta WP med BAZ45?

Några regler som berör detta.
"C13.1  LATW may never use the Area Target Type"
"C3.33 The Area Target Type must be used at all times by mortars and whenever ordnance [EXC: LATW] attempts to fire SMOKE"
"C13.46 The BAZ 45 has the option of firing WP. Normal Ammunition Depletion Number rules (8.9) apply"

Den ska använda sig egen tabell. Men vilka DRM (case) gäller vid AFV som mål? Target size? J? Den kan ju skjuta i "any friendly fire phase". Även i MPh.
Kan den skjuta på tom ruta?
Tydligen gäller inte case Q TEM har vi sett i en QA i An93 och An96. Men jag hittar ingen referens till det i reglerna. För TEM gäller ju normalt med LATW.
Antingen missar jag någon regel eller så är det någon miss reglerna. Antagligen det första.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, M Söderberg said:

Tydligen gäller inte case Q TEM har vi sett i en QA i An93 och An96. Men jag hittar ingen referens till det i reglerna. För TEM gäller ju normalt med LATW.

Antingen missar jag någon regel eller så är det någon miss reglerna. Antagligen det första.

C6.8. EXC mitt i reglen.

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

Aha. C6.8 Regeln för CASE Q. Den borde jag kollat. Det förklarar ju den QA jag sett.  

Men ändå. En EXC i den regeln som gäller för den DRM. Det gör ju att man teoretiskt måste kolla upp varje olika CASE med DRM för att se vad som gäller. Skulle ju kunna vara andra undantag. ASL reglerna är verkligen fantastiska 🙂

Då tolkar jag det som att man, för WP med BAZ, använder alla DRM som är markerade med L (för LATW) i tabellerna C5 och C6 förutom just Case Q TEM där det tydligt står att den inte gäller. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...