Jump to content

mtr spotter


Janusz

Recommended Posts

När jag nyligen körde Maggot hill, Nhumpa Ga (eller nåt) så blev det väldigt tydligt att spotter är väldigt bra att använda för de grymma 60mm granatkastarna som jänkarna har. På så vis kan man skapa nya intressanta LOS, samt kringå problemet med 3 hexes min-range.

 

Kort sagt, vill jag slå ett slag för Spotters.

 

Men det finns en del oklarheter, enligt mig.

Man ska "designate" en spotter. Jag antar att man ska säga "denna grupp är nu spotter för denna granatkastare", eftersom det inte står att man ska skriva ner det. Men det är viktigt, för man kan verkligen inte byta spotter hur som helst.

Men eftersom man kan behålla concealment och rikta in granateld, blir det nästan omöjligt för motståndaren att kontrollera.

 

Låt oss säga att ett högt hus, typiskt Commisars house i RB, har en granatkastare nedanför. Hur utser Ryssen en Spotter om allt i huset är concealed? För sedan skjuter tysken på huset, och bryter någon trupp. Var det den som var spotter? Kanske, kanske inte. Måste ryssen då meddela att det var Spottern som bröt, eller inte?

Jag skulle vilja se en bricka för Spotter (redan gjord), men inser att det gör att man lätt kan följa en Spotter trots concealment.

 

Janusz

post-19-1121810873.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Men om vi struntar i brickan (för det var ett sidospår, inser jag), så hur hanterar ni det?

 

Säg att två concealed brickor står på en kulle, och bakom krönet står en mortar. Motståndaren deklarerar att en enhet har blivit spotter för en granatkastare. Hemligt?

Sedan lägger han "Prep fire" på sin granatkastare, och på en av enheterna på kullen. Det är inte concealmentloss. INget klurigt egentligen.

Men sedan släpper han concealment och skjuter med bägge enheterna, som visar sig vara squads. Ska han tala om vilken av dem som redan hade Prep fire för ett SW innan? Är det tänkt att du ska kunna hålla reda på vilken av dem som är spotter, eller är det en hemlis?

 

Designate är bara SÅ löst.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...