Jump to content

ASLSK #1


Kruppman

Recommended Posts

Hej !

 

Jag har en mer generell fråga om hur defensive fire funkar i ASLSK och antagligen också i ASL.

 

Reglerna är inte glasklara när det gäller användandet av subsequent fire och final protective fire.

 

Exempel:

Jag står med en enhet i ett hus angränsat till ett annat hus. Fi tar sig in i det angränsande huset utanför LOS:

Om jag har förstått det rätt så får man skjuta en salva defensive fire för första MF spenderat och sedan subsequent fire för andra MF (endast på den enheten) ELLER i nästa fas Final defensive fire (på alla enheter i hexen). Om jag skjuter subsequent fire så kan jag inte skjuta final protective fire med ett NMC eftersom Fi redan använt upp all MF ?

 

Är det så att man bara kan skjuta en gång per MF spenderat eller inte ?

 

Kan någon förklara detta för mig på ett pedagogiskt sätt ?

 

"Konfunderad nybörjare"

 

/S

Link to comment
Share on other sites

Hej !

 

Jag har en mer generell fråga om hur defensive fire funkar i ASLSK och antagligen också i ASL.

 

Reglerna är inte glasklara när det gäller användandet av subsequent fire och final protective fire.

 

Exempel:

Jag står med en enhet i ett hus angränsat till ett annat hus. Fi tar sig in i det angränsande huset utanför LOS:

 

Jag antar att du menar i LOS och inte utanför, för är det utanför kan man inte skjuta.

 

Om jag har förstått det rätt så får man skjuta en salva defensive fire för första MF spenderat och sedan subsequent fire för andra MF (endast på den enheten) ELLER i nästa fas Final defensive fire (på alla enheter i hexen). Om jag skjuter subsequent fire så kan jag inte skjuta final protective fire med ett NMC eftersom Fi redan använt upp all MF ?

 

I ditt exempel så skjuter du Defensive First Fire mot enheten på första MF. Sedan följer du upp med en Subsequent First Fire attack på den andra (och sista) MF.

I detta läge kan du inte skjuta mer på den enheten då den endast spenderade 2 MF.

 

Är det så att man bara kan skjuta en gång per MF spenderat eller inte ?

 

En attack per MF/MP - men minst en gång, så även om endast 1/2 MP spenderas så kan man skjuta. Om 1 1/2 spenderas kan man dock bara skjuta en gång.

Detta gäller per försvarande enhet som kan attackera den enhet som rör sig.

 

Kan någon förklara detta för mig på ett pedagogiskt sätt ?

http://www.mindspring.com/~tqr/xop/InfXOP.pdf finns en PDF-fil med ett Basic Infantry exempel - kanske kan vara något.

Link to comment
Share on other sites

Hej Kruppman

 

Du får skjuta en gång för varje MF spenderat, vilket innebär att det du beskriver är precis på det sätt som det fungerar.

Eftersom enheten gör utav med 2 MF då den går in i rutan så ger det dig möjlighet till två skott när den går in och det eller de skottet/skotten kommer bara att påverka den enheten som just då förflyttas.

Detta kommer att göra att din enhet är markerad med Final Fire och kommer i framtiden bara att kunna använda FPF på enheter som rör sig i rutan bredvid, dock ej den enhet som du just beskjutit eftersom du har skjutit två gånger på den enheten och den har gjort utav med 2 MF.

Om den enheten däremot skulle försöka lägga rök i egen ruta därefter så kommer den dels att bli attackerad av Residual FP och dessutom kommer den att kunna bli beskjuten med FPF efter Residual FP-attacken eftersom den nu gjort av med ytterligare 1 MF.

Hoppas att detta gav lite ljus till din frågeställning.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...