Jump to content

DASL3 Storming The Factory


carlsson

Recommended Posts

Tredje Deluxe-scenariot och vi börjar redan bli trötta på den statiska situationen, det ganska ringa spelutrymmet och allt det grå. Men nu börjar det bli lite mer dynamik i allafall, även om det saknas leksaker och finess. Jo, tysken får faktiskt in 4 st Panzer IVF2 så lite leksaker blir det ju. Och ryssen får Mol, som de bara kan använda mot nämnda pansar. 

 

DASL3 Storming The Factory

Tysk: Lars-Robert Gregorson

Ryss: Andreas Carlsson

Vinst: Carlsson, runda 2 boxade Lars sitt personliga moralslag.

 Nu är vi djupt inne i södra Ryssland, i staden Rostov. Ryssen har fortfarande SAN 6. Man slåss om en fabrik och tysken måste dessutom eliminera ryskt kött. 

1448346324_DASL3StormingTheFactory.thumb.jpg.36333c7b14240a4bd3890d9d7d60e536.jpg

Jag har som ryss satt upp en "Rear Slope Defense", vilket innebär att fienden måste röra på sig för att kunna se mig. 1 enhet, en 527 med LMG i aI4, är det enda som syns för tysken. Denna setup beror naturligtvis på att tysken har så sjukt mycket eldkraft att han skulle kunna eliminera synliga ryssar i första Prep Fire - Jag tror det är ytterst viktigt för ryssen att spara på köttet här, man ska trots allt hålla ut i minst 9 rundor. Han sköt i vilket fall på nämnda 527:a men lyckades enbart PIN:a honom.

Som ryss har man möjlighet att HIP:a två Squads, och dessa placerade jag skyddade i ett stenhus (aK5), så att de täckte framryckningsvägen, och tanken var att helt enkelt göra det mer eller mindre omöjligt att passera det området. Den MG-punkten lyckades bryta en del tyskar och förhindra framfart, men bröt själva av ett nesligt 8+3-skott.

Jag hade satt trupper i mittenområdet för att göra en offensiv framryckning mot de centrala husen i mitten. Dessvärre kom tysken fram alldeles för lätt här vilket gjorde att jag hamnade i en situation där jag tvingades att välja mellan att stå kvar och offra mig, eller fly. Jag valde det förra. Med en hel del tärningstur skulle det också bli tyskens fall...

För att förhindra det tyska pansaret spred jag ut mig med mina MOL-trupper på södra delen av kartan. Förhoppningsvis skulle det åtminstone fördröja Panzer-fyrorna något.

Fabrken hade förstås en Commissarie redo och truperna här skulkade effektivt mellan varven.

Tyskens fall

Som sagt, det blev en rendez vous i byggnadskomplexet i östra mittendelen. Tyskarna kom smygande med concealade 658:or och DC:s. Ryssen slogs för livet, men lyckades inte mota honom. Och istället för att självbryta valde de alltså en säker död mot de annalkande fascisterna. 

Ingen av närstriderna gick tyskens väg. De deklarerade vanlig CC, men lyckades inte döda en endaste ryss, medan jag lyckades halvera en tysk i punkten "Melee of Death". Nästa runda inser Lars att jag kommer deklarera HtH, och med tysken som har den högre moralen (8 mot 7) så skjuter han in några skott i denna melee. Två skjutningar senare så är alla tyskar brutna men inte den ryska 527:an!

Samtidigt har jag lyckats halvera lite trupp i mitten och Lars missar sina personliga moralslag gång på gång. 

När det blir min tur deklarerar jag förstås HtH i bägge meleerna och eliminerar samtliga tyskar.... Där slår Lars 6,6 på sin personliga moral och ger upp. 😁

DASL3.thumb.png.9eb127435e66ba35478fea98d192ab04.png

Summa summarum så var detta det första scenariot som åtminstone var lite roligt. Det är svårt att avgöra hur balanserat det är, men det kändes ändå som det hade kunnat bli en jämn match om tärningarna inte hade gått bananas.

 

 

  • Thumbs up 1
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

SA3 Storm From The North

Stavka Archives uppdateringen av Deluxe till vanlig karta, Order of Battle är samma som förut och längden på scenariot.

Spelplan på Deluxe är på ca 80 hexes som krymper snabbt ned till 50 hexes, SA3 har en spelyta på ca 150 hexes som krymper ned betydligt långsammare, och ger mer manöverutrymme i anfallet som ska utnyttjas för att stressa försvararen.

Notera SSR för Ryska ART gun:en är lite speciell, och öppnar eld först när Skandinaverna äntrar fabriksområdet (historiskt) och står alltid bra till.

20210328_134716.jpg

20210328_134749(0).jpg

Edited by CTABKA
  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...