Jump to content

DASL2 Berserk!


carlsson

Recommended Posts

Andra scenariot jag och Lars-Robert spelade över VASL, vi fortsätter vår Deluxe-vaganza!

DASL2 Berserk!

Tysk: Andreas Carlsson

Ryss: Lars-Robert Gregorson

Vinst: Lars som Ryss

864668335_DASL2Berserk!.thumb.jpg.869914f4fcf4a6a06cc9826023bf84c5.jpg

Scenariot utspelar sig på exakt samma karta som DASL1, och man spelar till och med om samma hus, som dock inte är fortifierat denna gången. Det är återigen i Stalingrad med en SAN på 6 så det är viktigt för tysken att parera för detta. 

Denna gången sätter tyskarna upp som ett U runt huset och det gäller som sagt att driva ut ryssen från tidigare nämnda hus. Något som kan bli ganska svårt om man inte tänker sig för, eller som jag, blir Berserk med två ledare och blir av med 3 Squads och 2 ledare första rundan. Scenariot har nämligen som SSR att 8-0:an och alla trupper som sätter upp med och jämte honom, blir Berserk om man slår 1 dr ≤ Current Turn number. Något som jag alltså gjorde runda 1, samt att en av mina 8-1 OCKSÅ blev Berserk via HoB samma runda. 😂

Senare i scenariot har jag helt glömt av att han har HIP och springer slarvigt ut med ledare, 3 squads och SW Adjacent till hans HIP 628 med LMG. Det man inte har i hjärnan rinner ut i blod på Stalingrads gator... 😬

Hur som helst: Om man sätter upp ordentligt så ser jag inte hur ryssen har en chans i detta scenariot heller. Berserksbefälet kan man sätta så långt bort som möjligt, utan några som helst trupper bredvid sig, då gör det inget att han blir Berserk tidigt, eftersom han dör ändå. Mot slutet av scenariot kan man flytta honom närmare och faktiskt få nytta av honom, men det är ingen idé att chansa som jag gjorde och sätta upp honom med trupp. Ryssen är alldeles för stark för att riskera det. 

Sättar man sedan upp några killer stacks, och trupp på Level 1-2 runt hela huset, så kan man Encircla ryssen samtidigt som man långsamt tar sig fram växelvis med resten av trupperna. 

Återigen ett scenario som går ut på att skjuta mycket och röra sig lite!

 

Bilden visar runda 7 och tysken har supit bort sina chanser att vinna för länge sen.

Notera att Orchard inte existerar varför placering på Level 1 och 2 skapar ultimata encircle-möjligheter. 80-talet var en annan tid i ASL-unviersum helt enkelt... Eller så är scenariona medvetet gjorda så här för att ha som introduktions-scenarion.

DASL2.thumb.png.696c16223651785ea3be028b6e706367.png

  • Thumbs up 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...