Jump to content

Ratingsystem


Klas Malmström

Recommended Posts

På Wikipedia finns en artikel om ELO Rating System.

 

Vi använder K=40.

 

Om man vill ha en seedning i första omgången i en turnering så är väl ett dylika system bra.

 

Det som jag inte riktig tycker är helt OK när man avgör via rating vem som kommer 2:a i en turnering om det spelas en ren final.

 

Om det är två obesegrade personer som möts i en ren final så tycker jag det borde vara så att den som förlorar blir 2:a oavsett vilken slutlig rating han får i turneringen.

Link to comment
Share on other sites

Systemet är både gott och ont.

 

Man skall antingen köra "hela vägen ut" och efter 5 omgångar kollar man turneringspoängen ELLER efter 5 omgångar blir det en final omgång dit de 2,4,8 etc bäst placerade kommer.

 

Magic använder sig av liknande (samma?) system och där har det ju lett till att folk valt att få oavgjorda matcher bara för att komma till Top 8 (som sen spelar finalspel).

 

Om det är två obesegrade personer som möts i en ren final så tycker jag det borde vara så att den som förlorar blir 2:a oavsett vilken slutlig rating han får i turneringen.

Är det final spel kommer man ju två:a, är det bara en omgång i turneringen kan man ju komma att halka ner

Link to comment
Share on other sites

På Wikipedia finns en artikel om ELO Rating System.

 

Vi använder K=40.

 

Om man vill ha en seedning i första omgången i en turnering så är väl ett dylika system bra.

 

Det som jag inte riktig tycker är helt OK när man avgör via rating vem som kommer 2:a i en turnering om det spelas en ren final.

 

Om det är två obesegrade personer som möts i en ren final så tycker jag det borde vara så att den som förlorar blir 2:a oavsett vilken slutlig rating han får i turneringen.

En "ren" final (som en final i en utslagsturneringen) får man väl inte om man inte seedar startomgången?

 

Notera att det inte är *din* rating som har någon betydelse för din placering, utan ratingen på de personer du mött.

 

Håll inte inne på motförslag på hur det borde fungera. Både sådana som kan appliceras på årets turnering, och förslag på nästa års. Är det bättre att räkna vilken omgång man "slogs ut" i, som i Danmark?

Link to comment
Share on other sites

En "ren" final (som en final i en utslagsturneringen) får man väl inte om man inte seedar startomgången?

 

Det kan man väl få ändå (tror jag). Det beror på hur många man är tror jag. Det är väldigt få turneringar där man är 8, 16, 32 deltagare, etc.

 

Personligen är jag inte så förtjust i seedning över huvudtaget. Tycker man lika gärna kan ha fri lottning redan från början - om man aspirerar på att vinna en turnering (vilket jag i och för sig sällan är) så kan man väl vara beredd på att få möta någon riktig bra redan i omgång 1.

 

Notera att det inte är *din* rating som har någon betydelse för din placering, utan ratingen på de personer du mött.

 

Om man t.ex. har 16 personer i en turnering så kommer det att vara 2 personer efter tre rundor som är 3-0. Efter finalen som kommer en person att vara 4-0 och den som förlorade finalen kommer att vara 3-1

 

Dessutom kommer 3 (om min matte inte är helt fel) andra personer (om förlorade sitt parti tidigare) också att vara 3-1.

 

I detta läge tycker jag att den som förlorade i finalen borde komma på andra plats oavsett om någon av dom andra 3 3-1:orna har bättre rating.

 

IMHO.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan hålla med om att det blir konstigt att ha en final där förloraren inte blir tvåa. Jag kan även hålla med om att fri lottning eller seedning inte spelar någon roll för den som vinner; han vinner ändå över alla.

 

Kanske är det danska systemet bättre, även om man har fri lottning. En bieffekt är dock att man kan ha tur och bli utslagen sent, för att man mötte nybörjare i början av turneringen, och på så sätt få en bättre placering än de som har samma antal vinster och förluster, men som mötte hårdare motstånd tidigt i turneringen.

 

Med en "ren" final menade jag en final mellan de två "bästa" spelarna.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...