Jump to content

Dash + Spraying fire = ?


Magnusnod
 Share

Recommended Posts

Idag när vi körde scenario ASLSK S6 (Released from the east), valde jag att Dasha över en väg med en av mina ryska MMCs. Min motståndare svarar med Spraying fire som DFF, då han ser chansen att placera ut Residuals i två hexes och försvåra mina kommande manövrar.

 

Kopplat till det här har jag två funderingar;

 

1. Hur stark blir attacken mot den Dashande enheten?

 

Om vi säger att den ursprungliga attacken har en FP på 12, så delas den på hälften för Spraying fire. Vardera av de två hexagonerna borde då drabbas av 6 FP då Spraying Fire = Area fire. Men då även den Dashande enheten ska utsättas för Area fire undrar jag om den kvarvarande FPn (6) halveras igen till 3 FP för hexagonen som den Dashande enheten rör sig igenom?

 

2. Påverkas Residualen i någon av rutorna av Dashen?

 

Påverkas Residualen av Dashen? Om attacken mot Dashen läses mot IFT-kolumn 2 (12FP/2 för Spraying fire, 6FP/2 för Dashen = 3FP) blir Residualen då 1? Vi tänkte att så inte borde vara fallet, då Dashen som manöver är ett uttryck för att enheten snabbt tar sig över en smal väg från ett skydd till ett annat och därmed inte borde påverka själva eldkraften i attacken. Vi placerade därför en Residual av värde 2 i båda hexagonerna, med tanke på att den usrprungliga FPn (innan den andra halveringen för Dashen) var 6 för vardera.

 

Ni får ursäkta om det ovan låter något förvirrat. Det är det också. Fråga på om jag inte gör mig förstådd. Sen svengelska kommer man knappast undan när ASL diskuteras på ett svenskt forum va? :)

 

Tack på förhand,

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Om vi säger att den ursprungliga attacken har en FP på 12, så delas den på hälften för Spraying fire. Vardera av de två hexagonerna borde då drabbas av 6 FP då Spraying Fire = Area fire. Men då även den Dashande enheten ska utsättas för Area fire undrar jag om den kvarvarande FPn (6) halveras igen till 3 FP för hexagonen som den Dashande enheten rör sig igenom?

Båda hexarna attackeras av 2 FP och lämnar således 1 Resdiual FP.

 

Grund FP: 12 / 2 [spraying Fire] = 6 FP attackerar varje hex. FP i hexen där en enhet Dash:ar halveras till 3 FP pga Dash och den andra hexes halveras också till 3 FP eftersom den attacken räknas som Area Fire eftersom ingen enhet attackeras i den hexes. 2 FP attacker i vardera hexar, som lämnar 1 Residual FP kvar.

Link to comment
Share on other sites

Båda hexarna attackeras av 2 FP och lämnar således 1 Resdiual FP.

 

Grund FP: 12 / 2 [spraying Fire] = 6 FP attackerar varje hex. FP i hexen där en enhet Dash:ar halveras till 3 FP pga Dash och den andra hexes halveras också till 3 FP eftersom den attacken räknas som Area Fire eftersom ingen enhet attackeras i den hexes. 2 FP attacker i vardera hexar, som lämnar 1 Residual FP kvar.

 

Ok, tack för hjälpen!

Link to comment
Share on other sites

Båda hexarna attackeras av 2 FP och lämnar således 1 Resdiual FP.

 

Grund FP: 12 / 2 [spraying Fire] = 6 FP attackerar varje hex. FP i hexen där en enhet Dash:ar halveras till 3 FP pga Dash och den andra hexes halveras också till 3 FP eftersom den attacken räknas som Area Fire eftersom ingen enhet attackeras i den hexes. 2 FP attacker i vardera hexar, som lämnar 1 Residual FP kvar.

 

Jag kom på en följdfråga; Om det hade befunnit sig en enhet i den andra hexen (som nu var tom), hade den drabbats av DFF trots att den inte spenderat några MF? Om enheten inte drabbas, hade hexen fortfarande betraktats som tom med allt vad det innebär? (halverad FP och lägre Residual)

Edited by Magnusnod
Link to comment
Share on other sites

Jag kom på en följdfråga; Om det hade befunnit sig en enhet i den andra hexen (som nu var tom), hade den drabbats av DFF trots att den inte spenderat några MF?

Nej, eftersom den inte förflyttar sig.

 

 

Om enheten inte drabbas, hade hexen fortfarande betraktats som tom med allt vad det innebär? (halverad FP och lägre Residual)

Ja.

 

See andra meningen i regel A9.52 (ersatt med erratan från ASL Journal 6):

"...Spraying Fire can be used against a moving unit and against a Location without a moving unit (halved again for Area Fire), although its only effect in the second Location would be to leave Residual FP..."

Link to comment
Share on other sites

Nej, eftersom den inte förflyttar sig.

 

 

 

Ja.

 

See andra meningen i regel A9.52 (ersatt med erratan från ASL Journal 6):

"...Spraying Fire can be used against a moving unit and against a Location without a moving unit (halved again for Area Fire), although its only effect in the second Location would be to leave Residual FP..."

 

En tackar, en tackar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...