Jump to content

RFP och rökläggning

larsnor
 Share

Recommended Posts

Hej

En ny knepig situation som förbryllar mig, hjälp uppskattas

1. En Squad går in i ny hex, blir attackerad på IFT utan effekt, attacken lämnar Residual FP 2.

2. Squaden försöker sedan lägga rök i intilliggande hex för 2MF.

3. Vi (mest jag) spelar som att RFP attackerar Squaden som ju spenderar MF i rutan, eftersom den har inte attackerats av RFP tidigare i den rutan.

4. Effekten av attacken blir K/1 som ger en HS som sedan blir Pin på sitt moral-slag.

5. Det blir därför ingen rök, eftersom attacken skedde på 1MF expenditure av 2 som behövs för röken.

Stämmer det?

/Lars

Hej

En ny knepig situation som förbryllar mig, hjälp uppskattas

1. En Squad går in i ny hex, blir attackerad på IFT utan effekt, attacken lämnar Residual FP 2.

2. Squaden försöker sedan lägga rök i intilliggande hex för 2MF.

3. Vi (mest jag) spelar som att RFP attackerar Squaden som ju spenderar MF i rutan, eftersom den har inte attackerats av RFP tidigare i den rutan.

4. Effekten av attacken blir K/1 som ger en HS som sedan blir Pin på sitt moral-slag.

5. Det blir därför ingen rök, eftersom attacken skedde på 1MF expenditure av 2 som behövs för röken.

Stämmer det?

1-4 stämmer, men inte 5. Man slår för röken innan eventuell attack så den kommer ut även om nästa attack skulle bryta/reducera/döda enheten.