Jump to content

Ranking?


larsnor

Recommended Posts

Finns det någon officiell, eller åtminstone välfungerande, rankinglista för ASL spelare? ASO hänvisar till AREA, hur heltäckande är den för turneringar och spelare?

 

Själv har jag inga ambitioner, men det är ju intressant att veta, lite som skytteligan i NHL, där jag inte heller har några ambitioner.

/Lars

Link to comment
Share on other sites

ASO AREA är den som alla använder, för dig som ej är med på listan så kommer du börja med en rating point av 1500 på en turnering,

dvs ungefär plats 480 på världsrankingen där 1258 spelare är registrerade.

Link to comment
Share on other sites

Kanske ska tillägga att i Finland använder man sin egen AREA rating, dvs de är de enda som jag vet har en väl utformad

rating lista för alla finländska turneringar och som valt att ej delta i Bruno Nitrossos nätsida med sin info.

Link to comment
Share on other sites

Finns det någon officiell, eller åtminstone välfungerande, rankinglista för ASL spelare? ASO hänvisar till AREA, hur heltäckande är den för turneringar och spelare?

 

Själv har jag inga ambitioner, men det är ju intressant att veta, lite som skytteligan i NHL, där jag inte heller har några ambitioner.

/Lars

 

Jag tycker rankinglistan fungerar okej - som bäst!

 

De absoluta flertalet av turneringar är registrerade, och det är bra. Problemet är att spelares som kommer till turneringar är olika förberedda. Många är väl förberedda och har spelat igenom scenariona ett par gånger (eller mer). Andra har en mer avslappnad inställning och ser till att välja ett scenario som de inte spelat förut.

Link to comment
Share on other sites

Ranking listan är fastän det är den bästa som finns, ger den en ganska felaktig uppbyggd bild, ibland kan spelare ha högre poäng än vad du har fastän i inbördes möte er emellan kan du ha 10-2 i segrar.

 

Genom åren har vi även sett flertal designade scenarior som alltid spelas av designer återigen för femtielfte gången fastän han kunde spelat ett annat mer nytt scenario.

 

Man kan även se spelare som till ex. vunnit flertal turneringar nere i europa där kvaliten på spelare i överlag är sämre, sedan när spelaren kommer till Köpenhamn/Stockholm så går det betydligt sämre. G. Tournemire gav en träffande bild när jag frågade honom hur motståndet var i italien, kortfattat sa han att kvaliteten på spelarna var låg och av ca 40 spelade scenarior var de tvungna att "judga" mer än ett dussin spelningar pga långsamt spel, han själv anses lite långsam men duktig av mig och andra, men han menade att han var bland de mer snabba spelarna i detta sammanhang.

 

Därav kan man säga att ASL AREA är liktydig med att slå ihop NHL ranking med Allvsvenskan + Italienska Ishocky ligan etc.

 

Alla spelningar är ej heller rättvisa för många gånger spelas scenarior utan någon koll på om det är balanserat så när man slår för sida innan

man börjar spela så är det redan på förhand avgjort vem som har 90%+ fördel innan man ens börjar spela. Hände mig två ggn i Linköping förra året en

gng till min fördel, andra gng till min nackdel.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror mig ha läst någonstans att R i AREA skall utläsas Reliability, gällande om en spelare ställer upp och fullföljer matcher. Finns det fortfarande en sådana komponent i poängräknandet, det verkar ju mest relevant i PBM - nu PBeM sammanhang, men då finns ju å andra sidan ingen rating inblandad. För AREA är väl bara kopplat till FtF turneringar?

 

Hur kommer man in i listan förresten? - Se där nu föll jag dit i alla fall - jag som inte har några ambitioner.

 

/Lars

Link to comment
Share on other sites

ASL AREA är endast kopplat till FtoF turneringar och VASL turneringar (enskild lista), Bruno Nitrosso har även lagt till

friendly games på ASLOK något Bret Hildebran lobbade för med den märkliga motiveringen att det var scenarior

som spelades i samband med Turneringskonventet, ser jag över alla friendlies som har spelats på turneringar

utöver själva tävlan så visar mina anteckningar sedan 1998, 17 scenario spelningar (utan att räkna med dem på ASLOK).

Angående ASLOK så är vissa av mina open games tillförda medans andra ej (spelade 22 scenarior totalt).

 

Du tillförs ASL AREA så fort du varit med på en turnering, sedan kan du se tillbaka efter några år för att minnas

vad du spelat och mot vem tyvärr är det lite sisådär med info om vilket scenario som du spelade det beror främst på

turnerings ansvariga som ej gör sitt grundarbete med inrapporteringen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...