Jump to content

RB Nattscenario


carlsson

Recommended Posts

Ska snart dra igång ett nattscenario i RB, men blir tokig på hur NVR är tänkt att tas fram.

 

Vi slog fram vädret "Clear & Gusty", den 8 oktober är det ingen måne. Kollar man i kapitel E innebär det att det blir NVR 3.

 

Men, så tittar man under O1.12:

"Determine the Cloud Cover and initial Base NVR as per E1.11 [EXC: use the historical Moon Phase listing on the Moon column of the CG Roster]. Note that a result of Overcast on the NVR table does not invoke E3.5; Overcast weather does invoke E3.5, and also makes the Cloud Cover Overcast and the Moon Phase irrelevant."

 

Det står ju klart och tydligt att man ska bestämma molntäcket enligt E-tabellen, och i vårt fall slog vi fram Overcast (naturligtvis :huh: ) vilket innebär NVR = 1... :(

 

Vad jag inte fattar är vad "Overcast weather does invoke E3.5, and also makes the Cloud Cover Overcast and the Moon Phase irrelevant." betyder!?

 

Tittar man på E-tabellen så är inte Cloud Cover och Moon phase ALLS irrelevant!?

 

Hur har dom tänkt här? Har vi antagit rätt när vi sätter NVR till 1?

 

 

/dödsdömd tysk

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår din förvirring. Tittar man i tabellen så är månfasen helt klart viktig för NVR modifiern. Jag tror ni har gjort helt rätt som kommer fram till NVR = 1.

 

Samma mening finns i VotG reglerna. kanske kan någon sprida lite ljus här?

Link to comment
Share on other sites

Nu ska vi se här:

Cloud cover är bara intressant för att få fram NVR. Om du har måne uppe så är det också intressant om du har scattered clouds eller inte.

Vid overcast weather så så får du Cloud cover overcast, men inte tvärtom.

 

Så, i många vanliga scenarion där du får t.ex. NVR=4 givet av SSR, så är cloud cover ointressant om det inte är scattered clouds OCH måne uppe.

 

I kampanj så kollar du vädret först. Om det är overcast så får du overcast cloud cover som ska kollas mot månens styrka, du lär få låg NVR, efter det är Cloud cover och måne ointressanta. Jag tror det är så de menar.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...