Jump to content

oba


Jerry

Recommended Posts

Hej därute.

Jag har som sagt spelat asl sedan starten -85 o väl inte haft så stora problem med oba-reglerna men sen när man började köra "red barricades" märkte jag att det inte var det lättaste o få in artilleriet där man ville, vilket kanske är logiskt, men sen började jag fundera o tänkte mycket på det här , det är ju så att i verkligheten har ju en anfallare o även en försvarare mycket detaljerade kartor över terrängen o plottat in många pre reg innan anfallet/försvarsstriden.

Nu har jag hittat en kille på nätet som har känt som jag http://www.isomedia.com/homes/delwood/New_OBA.html

 

de här "reglerna" är ju inte speciellt kompletta , men jag har börjat köra dem i vår nya rb kampanj är det någon annan som testat är nu min fråga ?

Link to comment
Share on other sites

Har inte testat eftersom jag har väldigt svårt för husregler. De skrivna reglerna funkar bra, realistiska eller inte. Även om det som han skriver är sant så är det baserat på två personers uttalanden och det känns som att Avalon Hills genomgång av artilleri troligen hade större historisk förankring än så.

 

Hur som helst, ska vi snacka realism så kan man fråga sig hur verkligt det är att det springer omkring stora pappersbitar på ett hexagonformat landskap? ;):D

 

Återkom när ni provat! Det ser ut som att OBA blir betydligt mäktigare med dessa reglerna.

Link to comment
Share on other sites

Har inte testat eftersom jag har väldigt svårt för husregler. De skrivna reglerna funkar bra, realistiska eller inte. Även om det som han skriver är sant så är det baserat på två personers uttalanden och det känns som att Avalon Hills genomgång av artilleri troligen hade större historisk förankring än så.

 

Hur som helst, ska vi snacka realism så kan man fråga sig hur verkligt det är att det springer omkring stora pappersbitar på ett hexagonformat landskap? ;):D

 

Återkom när ni provat! Det ser ut som att OBA blir betydligt mäktigare med dessa reglerna.

Jo vi har provat både här i karlshamn o i nybro där vi kör en paralell kampanj.

Tja jo det har blivit lättare att korrigera men sen är väl oddsen lite lägre att överhuvud få in det.

jag är kluven, var lite nyfiken på om någon annan oxå tycker att oba reglerna är krångliga i onödan.

 

Det mesta med oba reglerna är väl ok men när man måste ha los till en base level, samt att man måste dra extra kort om man inte ser någon fiende i adjacent hexes, men man behöver inte dra extra kort om man lägger den i en helt tom hex där även adjacent hexarna är tomma.

Det är detta jag stör mig på

Link to comment
Share on other sites

...men när man måste ha los till en base level, samt att man måste dra extra kort om man inte ser någon fiende i adjacent hexes, men man behöver inte dra extra kort om man lägger den i en helt tom hex där även adjacent hexarna är tomma.

Det är detta jag stör mig på

 

Anledningen till att man måste dra extra kort är för att Jerry ser betydligt mer än vad en OBA-ledare på plan gör. Således är det en spelteknisk detalj för att försöka få in några gram Fog of War (så tolkar jag det iallafall).

Du nämner att man måste ha LOS till Base level. Det räcker väl med att ha LOS till en Location?

 

Den enda saken som stör mig som jag kan komma på, är att man måste dra extra kort även om man har Preregat. DET är både skumt och idiotiskt!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...