Jump to content

Withdrawal from melee


Martin Svärd

Recommended Posts

En rysk concealad 4-4-7a avancerar in i närstrid med en tysk bruten 4-6-7a.

 

Kan den tyska brutna 4-6-7an försöka dra sig ur närstriden - withdrawal from Melee? Eller måste det gå en runda så att enheterna verkligen är i Melee, innan den brutna enheten kan försöka dra sig därifrån?

Link to comment
Share on other sites

En rysk concealad 4-4-7a avancerar in i närstrid med en tysk bruten 4-6-7a.

 

Kan den tyska brutna 4-6-7an försöka dra sig ur närstriden - withdrawal from Melee? Eller måste det gå en runda så att enheterna verkligen är i Melee, innan den brutna enheten kan försöka dra sig därifrån?

Det måste vara Melee för att man skall kunna dra sig ur.

Link to comment
Share on other sites

När jag och Mattias spelade häromdagen råkade jag ut för många nesligheter. Så här gick det till...

 

Jag hade tre ryska 4-4-7or och en rysk 10-0 kommissar i victory byggnaden. tyvärr var dessa i Melee med två och en halv polsk squad. För att vinna behövde jag två squads i good order. I huset kryllar det av polska enheter, men en trappa upp är det tomt. Jag bestämmer mig därför att försöka smita upp med två squads, samtidigt som den sista squaden tillsammans med kommissaren täcker min "Withdrawal from Melee". Mattias behöver slå 5 eller lägre för att undvika min vinst. Jag känner segervittring!!!! :)

 

Men vad händer? Jo, jag slår 6,6. Mattias väljer att själv lämna närstriden med sin halvsquad, som helt enkelt traskar upp en våning och tar min segerplats!!!

Mina två squads som ju måste lämna stället eftersom jag deklarerat Withdrawal from Melee är tvugna att lämna segerbyggnaden. :(

 

Vad drog jag för slutsats? Som det så vist står på Roberts mugg: "Its only a dicegame"...

Link to comment
Share on other sites

Om du behövde två squads levande kunde Mattias ha koncentrerat sitt anfall mot en av dina fegisar. Då får han en 7:a på att vinna, samt en 4:a med sin HS. Men bäst hade det nog varit att slå en squad mot en squad, dvs. en 5:a, och sedan 1,5 squad mot 1 squad, som ger en 6:a.

 

Men det är lättare med tur

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...