Jump to content

Hedges & Walls TEM appliceras ibland


Daniel

Recommended Posts

Det finns en sak som förbryllar mig, Om man har WA så får man TEM enligt Wall/Hedge och om LOS ej går igenom en av dessa Walls/Hedges så räknas man som att vara i öppen terräng. Man kan heller ej ge upp WA efter att en attack tillkännagivits och således välja t.ex. husets TEM istället.

 

Men... Om man ej har WA så definierar regel B9.31: A target not claiming WA receives only in-hex TEM, buy may instead use wall/hex TEM vs enemy units which do not have WA over the hexside.

 

Lite längre ner står det: In order for a wall to justify firing HEAT at Infantry/Cavalry (C8.31), those units must be claiming-WA/receiving-Wall-TEM.

 

Jag undrar,

1) Om en enhet blir attackerad av en annan enhet som ej har WA kan jag då (har heller inte WA) efter att attacken deklarerats välja om jag vill ha TEM från en Wall/Hedge i rutan eller frå in-hex TEM? eller ska detta deklareras innan attacken?

2) Betyder detta att om en enhet vill skjuta BAZ mot mig och jag ej har WA så kan jag deklarera att använda in-hex TEM (skog) och således kan han ej attackera mig länge? Räknas det i så fall som att han har skjutit?

 

Klurigt detta!

 

Är tacksam för ett snabbt svar, vi ska köra RB ikväll och det vore gott att reda ut detta.

 

Tackar!

 

// Daniel

Edited by Daniel
Link to comment
Share on other sites

Du har fattat i grund.

Det där med baz borde inte vara något problem i RB, folk pysslade inte så mycket med sånt senhösten -42. Men om ni nu skule få för er att verkligen sleaza (för det tycker jag det är) och använda kanon-HEAT mot infanteri så är det nog lite konstigt.

 

Frågan är vad som definieras av att deklarera en attack?

Jag har en StuG öch deklarerar att enheten skjuter. Kan jag då, beroende på om du väljer wall eller in-hex, välja om jag skjuter HEAT eller vanlig HE?

Om svaret är ja, jag väljer attacktyp EFTER TEM-deklaration, så kommer nästa steg.

Är svaret detsamma för om jag har en squad med baz?

 

Fan va' svårt det här blev.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Du har fattat i grund.

Det där med baz borde inte vara något problem i RB, folk pysslade inte så mycket med sånt senhösten -42. Men om ni nu skule få för er att verkligen sleaza (för det tycker jag det är) och använda kanon-HEAT mot infanteri så är det nog lite konstigt.

 

Frågan är vad som definieras av att deklarera en attack?

Jag har en StuG öch deklarerar att enheten skjuter. Kan jag då, beroende på om du väljer wall eller in-hex, välja om jag skjuter HEAT eller vanlig HE?

Om svaret är ja, jag väljer attacktyp EFTER TEM-deklaration, så kommer nästa steg.

Är svaret detsamma för om jag har en squad med baz?

 

Fan va' svårt det här blev.

Janusz

Det verkar ju som om man per attack kan välja in-hex TEM eller Wall TEM, så försvararen har fördelen.

Om jag inte väljer Wall TEM är ju en deklarerad HEAT attack otillåten. Känns lite som Moment 22.

Link to comment
Share on other sites

MMM... knivigt.

 

Fråga: Är det någon som har spelat med att man får välja Wall-TEM eller in-hex TEM, eller är detta nytt för er?

Har väl hänt någon gång, men vet inte jag kan minnas någon gång då motståndaren hade t.ex. BAZ - i alla fall inte sedan

WA reglerna skrevs om.

 

In princip kan man väl säga att mot en enhet bakom en Wall som inte har WA är det inte troligt att man använda ett HEAT vapen

eftersom försvararen inte skulle välja Wall TEM för att göra en sådan attack möjlig.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...