Jump to content

ASL Genius


carlsson

Recommended Posts

När vi senast åkte ner till Arnhem spelade vi SMB's kortspel som går ut på att man får en fråga i en kategori och om man svarar rätt på den sätter man en markering på spelplanen. När man har tillräckligt många markeringar på rätt sätt har man vunnit spelet. Som TP fast mycket mindre.

 

Vi snackade lite löst om att göra ett "ASL Genius" som fungerar på ungefär samma sätt. Finns det intresse av detta? Dvs, finns det någon som har lust att hjälpa till och skriva frågor? Eventuellt publicerar vi det på nåt sätt med MMP vad det lider.

 

Föreslagna kategorier:

General (Dvs, om ASLs historia och moduler)

Chapter A

Chapter B

Chapter C

Chapter D

Chapter G

Other

 

Eventuellt kan man satsa på kategorier i stil med:

Infantry

Terrain

Vehicles

Artillery

Guns

PTO

etc etc

Jag funderade på detta och kom fram till att det förstnämnda förslaget verkar bäst. Men jag är inte alls säker.

 

Nästa nöt är spelfunktionen: Dvs, hur vinner man och hur rör man sig på en eventuell plan? Spelet är tänkt att vara litet och medtagbart (tror jag?). Kanske ska man använda någon befintlig karta och få frågor baserat i vilken terräng/hex/höjd man står i?? :)

 

 

Det behövs frågor. Massor av frågor. Minst 100 st i varje kategori. Jag har gjort en databas som nu ligger på nätet. Är du intresserad av att skriva frågor, messa mig så får du adress och lösenord. Jag kan inte lova mer än att en eventuell publikation tillfaller den som har skrivit mer än tio frågor.

 

Exempel:

General

In which publication did the mini HASL

Chapter A

What kind of units can use Flamethrowers without disadvantages?

Chapter B

When are Orchards in season?

Chapter C

What is "Backblast"?

Chapter D

How many PP's can a Tank carry?

Chapter G

What happens when you advance into Bamboo?

Other

When can you fire a Starshell?

 

Som ni märker är det svårt att skriva frågor, eftersom spelet är så komplext. Man får försöka vara tydlig och skriva svaren därefter.

 

Vad tror ni? Visst verkar det roligt!? :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...