Jump to content

Det här med TPBF...


thark

Recommended Posts

När jag började skriva det här inlägget var jag väldigt osäker och fundersam,; som ofta inträffar blev jag mer och mer säker på min sak desto längre jag kom i författandet och nu behöver jag väl inte ens posta det längre, men jag gör det ändå. :-)

 

A.8 "ADJACENT (units are considered ADJACENT if any Infantry unit in one hex could concievably advance into another during the APh and a LOS exists between those two hexes"

 

(Jag snaraste förutsätter att "hex" i ADJACENT-definitionen egentligen ska tolkas som "location" och det kan förstås vara stenåldersregelboken som spökar igen... Eller så har jag bara fel?)

 

A7.21 PBF -- TBPF"vs units in the same location as the attacker or vs PRC in the same hex "

A.7211 TPBF vs PRC "Any PRC not BU in a CT AFV which enters an enemy-occupied hex during the MPh are subject to TPBF attacks [...] from enemy units in that Location or any higher Location in that hex"

A7.212 TARGET SELECTION LIMITS "Whenever a unit is eligible for TBPF vs Known enemy units, it can attack only those units. It does not have the freedom to attack units in other hexes while its own Location is occupied by a Known enemy unit (even if broken) unless the unit in its Location is an unarmored vehicle."

 

och för säkerhets skull undersökte jag: Unit (Any game piece or counter with its own MF/MP allotment capable of movement without being portaged, pushed, or towed. Infantry, Cavalry (but not unpossessed horses), Dummy stacks, and vehicles are all different types of units.) och Location (a hex as well as any of the following sub-divisions of that hex: [...] upper building level)

 

OK, vad jag driver mot här är förstås gamla goa VBM-[slea|free]zen. Av Location-definitionen låter det som basnivån i en byggnad är samma location som hexet--med andra ord att en enhet i bypass är i samma location som en enhet på bottenvåningen i huset--medan övre våningar är separata locations. A7.212 säger att en enhet i samma location begränsar eld, noll problem (även om det är lite illa formulerat med "in other hexes" / "its own Location", men det har säkert sedermera fixats). Med andra ord, att en enhet i skogen eller i på bottenvåningen inte får skjuta annorstädes när det står en tank i VBM köper jag; klart som korvspad.

 

Mitt problem gäller däremot, hur påverkas en enhet som står på en övervåning, och därmed inte är i samma location? Det är lite förvirrande att A7.212 separat pratar om "in its location" och "eligible for TPBF", givet då att dessa två inte nödvändigtvis är synonyma; det är inte bara det att det senare kan gälla utan det förra--som jag läser det kan även det förra gälla utan det senare...

 

Är tanken CE så är dess besättning mottaglig för TPBF oavsett vilken högre våning enheten befinner sig på... och alltså skulle TBPF-kriteriet i A7.212 aktiveras.

 

Men ta en tank som är BU istället. Den är då tydligen inte mottaglig för TPBF från en enhet i annan location i samma hex, eftersom A7.211 bara pratar om "any PRC not BU"--och skulle då följaktligen varken aktivera TPBF-kriteriet eller same location-kriteriet i A7.212.

 

Med andra ord, "fryser" ett fordon i VBM även enheter på övervåningarna eller inte? Hilfe!

 

Q&A to the resque:

A7.212 If a Bypassing friendly AFV occupies a hex that contains an enemy unit at a higher level, do the firing restrictions of this rule apply to that enemy unit?

Only if the AFV is CE/OT.

Do they apply if a BU friendly AFV, regardless of whether or not it is in Bypass or is OT, occupies a Location that contains an enemy unit?

Yes.

 

Med andra ord--ett fordon (i VBM eller faktiskt parkerat på undervåningen) "fryser" bara enheter på övervåningarna om det är CE. (Och ett sannolikt resultat av tpbf-moteld är att fordonet tvingas skifta till BU efter något misslyckat check...)

 

First do no harm säger visst även att Q&A inkorporerats under A7.212. Får hoppas på att jag får hem den där nya regelboken snart... :-)

Link to comment
Share on other sites

Med andra ord--ett fordon (i VBM eller faktiskt parkerat på undervåningen) "fryser" bara enheter på övervåningarna om det är CE. (Och ett sannolikt resultat av tpbf-moteld är att fordonet tvingas skifta till BU efter något misslyckat check...)

Fast om fordonet står inne i hustet på bottenvåningen (och har gått CE efter att det har kört in) så är det inte säkert att det begränsar elden för enheter högre upp efter som LOS kanske då inte finns mellan dom.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...