Jump to content

Varför finns spraying fire?


Janusz

Recommended Posts

Sprayingfire är en smart idé som funnits med sedan starten av ASL. Tyskarna får det på alla nivåer (även conscripts), men sedan har liksom knappt någon squad fått det om de inte har fett med automatvapen (som brittiska 6-4-8). Har någon nån teori om varför alla tyskarna har det, men t.ex. inte brittiska elit 4-5-8?

 

 

 

Kan det vara så att conceptet verkade bra, men när det stod klart att man måste halvera FP mot den andra location (som mot concealed) så behövdes massor med FP för att alls lägga någon resid)? En 4-6-7 måste skjuta point blank för att kunna lägga 1 resid.

 

 

 

Eller, var det så att man insåg att spraying fire det var för bra i kombination med assaultfire och bra ledare mot concealed trupper?

 

 

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Sprayingfire är en smart idé som funnits med sedan starten av ASL. Tyskarna får det på alla nivåer (även conscripts), men sedan har liksom knappt någon squad fått det om de inte har fett med automatvapen (som brittiska 6-4-8). Har någon nån teori om varför alla tyskarna har det, men t.ex. inte brittiska elit 4-5-8?

 

Har det inte med beväpning och träning att göra ?

 

"7.34 SQUAD SPRAYING FIRE: Spraying Fire is limited to those squads with an inherent LMG, multiple SMG, and/or superior tactical training."

Link to comment
Share on other sites

"7.34 SQUAD SPRAYING FIRE: Spraying Fire is limited to those squads with an inherent LMG, multiple SMG, and/or superior tactical training."

 

 

 

Jo, det verkar logiskt. Men skulle tyska Conscripts verkligen ha något av dessa? De har inte "inherent LMG", för den är definitivt extern per doktrin, de har knappast "superior tactical training", och har de verkligen "multiple SMG" på en nivå som slår US 6-6-6, marine 6-6-8 eller brittiska 4-5-7?

 

 

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Jo, det verkar logiskt. Men skulle tyska Conscripts verkligen ha något av dessa? De har inte "inherent LMG", för den är definitivt extern per doktrin, de har knappast "superior tactical training", och har de verkligen "multiple SMG" på en nivå som slår US 6-6-6, marine 6-6-8 eller brittiska 4-5-7?

 

Har för mig att det i varje 4-6-7:a ingår en MG34/42 - i alla fall i ASL simuleringen.

 

Allt är ju abstraherat och 4-3-6:an representerar ju även 4-6-7:or som har gått ner i klass -

inte nödvändgitvis gamla gubbar utan träning.

 

Tyskarna gav ju enheter dom satte upp sent t.ex. Volkssturm (antagligen 4-3-6:or) mer automatiska

vapen än i ett tidigare skede i kriget.

 

Personligen har jag svårt att tro något med regeln (eller någon effekt den visade sig ha) föranledde att vissa MMC i senare moduler inte fick Spraying Fire.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är Coolt att tyskarnas Conscripts har spraying fire och inte britternas elittrupper. Ju mer karikatyren av att tyskarna har den bästa träningen försärks, ju bättre.

 

Skulle britternas elitsquads ha spraying fire, skulle dom bli bättre än om andra nationer fick det. Tänk er en 6-4-8 som kryper fram tre rutor från en träbyggnad, där två brutna enheter (utan +4 dm) ligger. 6-4-8 skjuter spraying fire på bägge rutorna; två stycken 1 plus 2 attacker. Bägge blir +4dm. Det skulle också bli lättare att encircla enheter.

Link to comment
Share on other sites

De har inte "inherent LMG", för den är definitivt extern per doktrin

 

 

 

Jag menar att medan jänkarna gav BAR till sina grupper för att öka eldkraften, hade de tyska kulsprutorna enligt taktisk doktrin en egen uppgift. Det finns mer om detta i "evolution of small unit tactcs" i någon gammal General eller Annual.

 

 

 

Jag tycker det är Coolt att tyskarnas Conscripts har spraying fire och inte britternas elittrupper. Ju mer karikatyren av att tyskarna har den bästa träningen försärks, ju bättre.

 

 

 

Så sant, och en synvinkel som jag inte tagit med.

 

 

 

Men visst har Klas rätt i att tyskarna gödslade med automatvapen till sina sämsta enheter, utom i det absoluta slutskedet då de fick slut på egna och började tömma förråden av franska och polska vapen.

 

 

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är Coolt att tyskarnas Conscripts har spraying fire och inte britternas elittrupper. Ju mer karikatyren av att tyskarna har den bästa träningen försärks, ju bättre.

 

Skulle britternas elitsquads ha spraying fire, skulle dom bli bättre än om andra nationer fick det. Tänk er en 6-4-8 som kryper fram tre rutor från en träbyggnad, där två brutna enheter (utan +4 dm) ligger. 6-4-8 skjuter spraying fire på bägge rutorna; två stycken 1 plus 2 attacker. Bägge blir +4dm. Det skulle också bli lättare att encircla enheter.

 

Brittiska 6-4-8:or har väl Spraying Fire ?

Det är väl 4-5-8:orna som inte har det ?

 

Jag menar att medan jänkarna gav BAR till sina grupper för att öka eldkraften, hade de tyska kulsprutorna enligt taktisk doktrin en egen uppgift. Det finns mer om detta i "evolution of small unit tactcs" i någon gammal General eller Annual.

 

Fast jag är tämligen säker på att 4-6-7:an i ASL är simulerad/designad som om den har en "inherent" MG34/42.

Sedan om det är korrekt jmf med doktrin eller låter jag vara osagt.

Link to comment
Share on other sites

Jaha, då kanske jag har fel, eller så missar vi definitioner.

Jag menar att MG34 användes för särskilda uppgifter, för att täckande eld på långt avstånd, skära av linjer och liknande. Där satte tyskarna sällan en skyttepluton samt ett par MG, utan bara MG medan grabbarna med gevär anföll. MG34:an var en organisk del av infanteriet, men den spreds inte bara ut för att öka genomsnittlig eldkraft utan användes mer specifikt.

 

Men i övrigt, menar nån att en 4-6-7 skulle innehålla en MG34 i grund?

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Jaha, då kanske jag har fel, eller så missar vi definitioner.

Jag menar att MG34 användes för särskilda uppgifter, för att täckande eld på långt avstånd, skära av linjer och liknande. Där satte tyskarna sällan en skyttepluton samt ett par MG, utan bara MG medan grabbarna med gevär anföll. MG34:an var en organisk del av infanteriet, men den spreds inte bara ut för att öka genomsnittlig eldkraft utan användes mer specifikt.

 

Men i övrigt, menar nån att en 4-6-7 skulle innehålla en MG34 i grund?

 

Under korta perioder (några minuter, under t ex en omgruppering eller en stormning) så var kulsprutan skild från resten av gruppen, men allt som oftast så opererade de som en enhet. Tidiga tyska manualer pratar om en undersstödsdel och en anfallsdel av gruppen, men i senare (som den jag har, från -43) så slopar man dessa begrepp.

 

MG34/42 är infanterigruppens största källa till eldkraft. På längre avstånd används bara kulsprutan, och på närmare håll skjuter även gevärsskyttarna. Det verkar väl rimligt att varje 4-6-7 skulle innehålla en MG34 i grund, då de gjorde det historiskt.

 

Ska man spetsa till det så är den lätta kulsprutan den tyska infanterigruppens enda kulvapen. De övriga är ammobärare och granatkastare. :-)

 

För rent eldunderstöd, flankskydd etc så används tunga kulsprutor (d v s MG34/42 med tripod och kikarsikte), typiskt från infanterikompaniets tunga pluton.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...