Jump to content

Lite hex funderingar


andersb80

Recommended Posts

Vad finns det för varianter för förflyttning från D7 till C7? MF=2 för att gå på vägen via C8 fattar jag men om man vill gå direkt från D7 till C7, vad händer då? Är det MF=2 för att det är skog? Eller är det open ground för att center pricken är på en väg?

1b.thumb.jpg.f09502cb55b2210ae3ab4bfc79ee2afe.jpg

Sedan är det inte helt tydligt i Starter kit relgerna vad som gäller med halva hexes på kartkanten. Ska de räknas som vanliga hexes i alla fall eller i vissa? Jag lär mig gärna "riktiga" ASL reglerna om de skulle skilja sig från Starter kit.

Vi har denna variant där det finns halva hexes utan numrering, är de hexes som går att använda? De har ju en vit prick...

2.thumb.jpg.a65d208473040d2596ef9d10dd834e45.jpg

Och så har vi denna variant som B10 som saknar vitt prick. Är det en användbar hex? Men A10 har en prick t.ex.

3.thumb.jpg.08b31fecf9daad1bd0e57637069b5257.jpg

Ursäkta att fotona är felvända, vet inte varför det blir uppladdat så trots att jag roterat dem.

Link to comment
Share on other sites

D7 till C7 kostar 2 MF.

(C8 till C7 hade kostat 1 MF om enheten gått på vägen (och således utsatt sig för FFMO förutsatt att LOS höll sig på vägen), eller 2 MF om enheten hade valt att gå via skogen (ingen FFMO)).

Halva hexes hanteras precis som hela hexes. I Advanced SL kan man Bypassa, vilket betyder att man går runt ett hinder och därmed betalar 1 MF istället för 2 MF i detta fall.

Saknas prick får man räkna ut var den skulle varit och mäta LOS därifrån. Hexen fungerar i övrigt som en hel hex och går att använda som att det vore en hel hex (EXC: Om setup sker på en karta, så får man inte sätta upp på halv-hexes som också tillhör en annan karta).

 

Hoppas detta gör det lite klarare! :) 

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...