Jump to content

Streetfighting


Janusz

Recommended Posts

En HIP ryss har gömt sig i ett hus vid en väg, och en dum tysk tank stannar ute på vägen, med hus på bägge sidor.

 

1: Så CC-reactionfire gäller pga. streetfighting, men måste det annonseras medan tanken fortfarande gör sin movement, eller kan man vänta tills alla tyskar har flyttat färdigt, eller till och med till DFPh?

 

2: Om ryssen vill slåss mer med tanken, måste han vänta tills sin egen CPh va?

 

3: Han klarar PAATC och avancerar ut i APh. Förlorar han concealment om väghexen i övrigt är OG med undantag från tanken, då?

 

4: Om concealment föroras, can det alls bli ambush, eller måste ryssen nöja sig med -1 för streetfighting?

 

5: Gäller streetfightings immunitet mot motattacker från tankens kulsprutor bara CCRF, eller också i CPh?

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

En HIP ryss har gömt sig i ett hus vid en väg, och en dum tysk tank stannar ute på vägen, med hus på bägge sidor.

 

1: Så CC-reactionfire gäller pga. streetfighting, men måste det annonseras medan tanken fortfarande gör sin movement, eller kan man vänta tills alla tyskar har flyttat färdigt, eller till och med till DFPh?

 

Man kan ej vänta till DFPh - Reaction Fire kan endast användas i MPh - D7.2:

"7.2 REACTION FIRE: Reaction Fire is conducted during the MPh by the DEFENDER"

och eftersom den är baserad/beroende på MP spenderade av fordonet så kan man inte utföra det efter

att fordonets MPh har avslutats.

 

 

2: Om ryssen vill slåss mer med tanken, måste han vänta tills sin egen CPh va?

 

Ja (om han saknar SWs som kan göra något förstårs)

 

 

3: Han klarar PAATC och avancerar ut i APh. Förlorar han concealment om väghexen i övrigt är OG med undantag från tanken, då?

 

Ja, jag är ganska säker på att så är fallet.

 

 

4: Om concealment föroras, can det alls bli ambush, eller måste ryssen nöja sig med -1 för streetfighting?

 

Då kan det inte bli Ambush, men även om det kunde bli det så får man inte en extra -1 för Ambush. Jag tror

endast att man för -1:an för Streetfighting - se A11.8:

"qualify for a Streetfighting Ambush -1/+1 DRM in CC vs the vehicle (not cumulative with the normal -1/+1 CC DRM for Ambush)"

 

 

5: Gäller streetfightings immunitet mot motattacker från tankens kulsprutor bara CCRF, eller också i CPh?

 

Endast i MPh, fast slår man 6,6 även där så gäller Crew Small Arms.

Link to comment
Share on other sites

"7.2 REACTION FIRE: Reaction Fire is conducted during the MPh by the DEFENDER"

och eftersom den är baserad/beroende på MP spenderade av fordonet så kan man inte utföra det efter

att fordonets MPh har avslutats.

 

Regelcitatet hittade jag, men det är det andra som jag inte hittar något belägg för. Jag tänkte som att "CCRF är en first fire", för det tror jag står någonstans, men hittade inte det i reglerna.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Regelcitatet hittade jag, men det är det andra som jag inte hittar något belägg för. Jag tänkte som att "CCRF är en first fire", för det tror jag står någonstans, men hittade inte det i reglerna.

 

Vad sägs om denna från A11.8:

"Furthermore, any vehicle in such a road hex may be attacked with CC Reaction Fire (D7.21-.211) by Infantry on the ground level of those buildings as their Defensive First Fire attack."

 

Eller denna från D7.2:

"Except as stated otherwise, a DEFENDER may use Reaction Fire as often as it is able to use the various forms of First/Final Fire."

Link to comment
Share on other sites

Men i D7.2 så står det ju first/final fire. Så då skulle man få anfalla i DFPh, eller? Annars kunde det bara stått "first/subsequent/FP- fire", eftersom Final fire väl bara skjuts i DFPh?

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Men i D7.2 så står det ju first/final fire. Så då skulle man få anfalla i DFPh, eller? Annars kunde det bara stått "first/subsequent/FP- fire", eftersom Final fire väl bara skjuts i DFPh?

Janusz

 

"Final" delen är antagligen fel - det står ju ganska klart först i D7.2 att Reaction Fire utförs i MPh.

"Reaction Fire is conducted during the MPh by the DEFENDER"

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...