Jump to content

AFV:s, unarmored vehicles mm.


Daniel

Recommended Posts

Hej gott folk!

 

Nu är det på tiden att jag och Mats lär oss spela med fordon... så vi tänkte köra scenario 6 (Red Packets) på söndag.

 

Som vanligt så uppkommer det en hel del frågor när man försöker sig på något nytt...

 

1. Jag som ska spela ryss har ett fordon utan pansar... Hur fungerar TK-processen för att slå ut en sån?

Jag gissar på att man kollar på stjärnkolumnen på IFT:en och får fram ett TK# och därefter konsulterar man AFV Destruction table? Ska man lägga på eller dra ifrån modifieringar för range och kaliberstorlek för t.ex. AP?

 

2. Ryssarna har BA-6:or och dessa betecknas som AC (Armored Cars) i kap. H men deras MP i listan i Kap. H har ett t... betyder det att de egentligen är Armored Cars men använder Truck-MP?

 

3. BA-6:orna har ju tyvärr ingen radio och måste således använda Platoon Movment... är det nåt man behöver tänka på här... jag tycker det verkar enkelt... ???

 

4. Jag har också en IAG-10-AA som har MA:AA, vilket betyder att dess MA har AA capabilities... vad hjälper det mig? Vad är skillnaden i vårt fall där vi inte har några enheter i luften?

 

5. Min IAG-10-AA har också No Bnd(F)F alltså No Bounding First Fire... detta betyder att jag ej får skjuta under min MPh eller? Får jag skjuta under min AFPh?

 

6. Under MPh så får man inte vrida sin TCA för att skjuta utan den får endast vridas (gratis) här man spenderar MP, frågan är bara hur många spines får jag vrida mitt torn när jag spenderar 1 MP? är det obegränsat eller endast en spine?

 

Jaja... det får väl räcka för idag... det dyker nog upp fler frågor innan söndag!

 

Ha en trevlig helg allihop!

 

// Daniel

Link to comment
Share on other sites

Jag är ingen kung på fordon, så det finns risk att något fel har smugit in sig. I så fall hoppas jag att någon rättar mig! :P

 

1. Jag som ska spela ryss har ett fordon utan pansar... Hur fungerar TK-processen för att slå ut en sån?

Jag gissar på att man kollar på stjärnkolumnen på IFT:en och får fram ett TK# och därefter konsulterar man AFV Destruction table? Ska man lägga på eller dra ifrån modifieringar för range och kaliberstorlek för t.ex. AP?

 

Utan pansar? Är det ett stjärn-fordon, eller har det pansar 0?

Det spelar inte så stor, för du ska slå under Final TK# iallafall, men för ett stjärnfordon räcker det att slå lika med eller under, medan det för ett fordon med pansar 0 måste slås under Final TK (slår du lika med kan det bli immobilized etc).

Dvs, slå på TK-tabellen.

 

 

2. Ryssarna har BA-6:or och dessa betecknas som AC (Armored Cars) i kap. H men deras MP i listan i Kap. H har ett t... betyder det att de egentligen är Armored Cars men använder Truck-MP?

 

Ja, det verkar så.

 

 

3. BA-6:orna har ju tyvärr ingen radio och måste således använda Platoon Movment... är det nåt man behöver tänka på här... jag tycker det verkar enkelt... ???

 

Det ÄR enkelt.

I korthet:

- För varje Hex du flyttar till spenderar samtliga fordon i plutonen lika många MP som den som betalar mest.

- Fienden får inte gör Defensive First Fire förrän alla i plutonen gjort klart sin impuls (vilket vi alla hoppas på att detta officeiellt ändrar sig snart).

- Vill ett fordon åka ensamt måste det slå ett NTC när det lämnar plutonen och sedan en gång varje MPh när det ska spendera ett MP.

- Har fordonet dålig motor och du slår 6,6 när du startar (bara ett slag för hela plutonen), är det Random Selection som avgör vilket (eller vilka, hehe) som drabbas.

 

4. Jag har också en IAG-10-AA som har MA:AA, vilket betyder att dess MA har AA capabilities... vad hjälper det mig? Vad är skillnaden i vårt fall där vi inte har några enheter i luften?

 

Så länge du inte har flyg behöver du inte bekymra dig om vad den har möjligheter mot flyg. Under tiden kan du glatt använda den mot allt annat, som vilken fordonsmonterad MG som helst!

 

 

5. Min IAG-10-AA har också No Bnd(F)F alltså No Bounding First Fire... detta betyder att jag ej får skjuta under min MPh eller? Får jag skjuta under min AFPh?

 

Ja. Notera att du med fordon måste skjuta samtliga vapen (EXC: ROF) från samma hex.

 

 

6. Under MPh så får man inte vrida sin TCA för att skjuta utan den får endast vridas (gratis) här man spenderar MP, frågan är bara hur många spines får jag vrida mitt torn när jag spenderar 1 MP? är det obegränsat eller endast en spine?

 

Obegränsat för varje MP du spenderar.

 

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Nu lär inte dina ryska början-av-kriget-vagnar ha Smoke Dispensers, men glöm aldrig att kolla upp vad dina fordon har för specialammo och Smoke!

Med hjälp av Smoke Dispensers kan du skapa framryckningsvägar för ditt infanteri.

Med hjälp av specialammunition kan du få lättare att penetrera fiendens vagnar.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...