Jump to content

M Söderberg

Members
  • Posts

    76
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    11

Posts posted by M Söderberg

  1. On 4/14/2023 at 8:34 PM, Klas Malmström said:

    Nej, berserk:en är in "locked in Melee" så fort den springer in....

    Jag ställde samma fråga till CTABKA och fick samma svar. Gott så. Och då borde jag inte ifrågasätta.

    Men jag är nyfiken och vill lära mig att förstå reglerna så bra som möjligt. Och dessutom ibland gör sånt jag inte borde. Så jag undrar vilka regler som leder till detta. Jag har letat men inte hittat något klart och tydligt. Jag tycker A11:15 och A15.432 inte är så tydliga på denna punkt.

    Jag har också letat i forum och hittade då denna tråd i GameSquad  från 2017.
    http://www.gamesquad.com/forums/index.php?threads/berserk-units-and-exisiting-melees.129794/
    Där skriver Klas bl.a.  "As others have already written they are not in Melee"

    Jag letade också i ASL_QA_Total.pdf och GS Perry Sez.pdf från Klas hemsida, som det hänvisades till i den tråden, och hittade denna.

    A11.15 If a unit enters/advances into a location that contains a Melee counter, is that unit considered part of that Melee immediately upon entry or after the CCPh?

    1. After the CCPh.

    Jag tycker det verkar motsägelsefullt. Är det någon ändring som är gjord sedan dess? Eller är det jag som missar något?

  2. 2 hours ago, carlsson said:

    Punkt 2: Så ett fordon som spenderar 3 MP i LOS, och sedan kör 12 MP utanför LOS och där är klar, så kan man slå Motion Attempt när man vet att han är färdig? Det har jag aldrig tänkt på, kan vara bra ibland. :) 

     

     

    Som jag tolkar reglerna och Klas så skulle man behöva slå <=3 för att lyckas i detta exempel. Eftersom det står "dr ≤ the number of MF/MP expended in its LOS by that unit" 

    Man får väl inte tillgodoräkna sig de extra MP/MF som spenerats utanför LOS?

     

  3.  

    Jag läser i senaste eASLRB.
    2.401 A Motion status attempt may be declared during the MPh of an enemy ground unit by any DEFENDING Mobile vehicle which makes a Motion attempt dr ≤ the number of MF/MP expended in its LOS by that unit during its MPh.

    Jag läser detta som att jag behöver göra Motion Attempt för just den unit som flyttas just nu. Inte för någon som kanske flyttad tidigare i MPh. Med tanke på det jag gjort i Fet stil.

     

    Men sedan läser jag STOP AND GO TRAFFIC by Ole Boe i annual '96

    Note that a Motion Attempt can be made any­ time during the enemy's MPh. If an enemy unit expends three MF/MP in your vehicle's LOS, you can make the Motion Attempt immediately based on this MF/MP expenditure, or you can wait either until you have seen the movement of other enemy units, or even until the end of the enemy MPh, and still make a Motion Attempt based on the MF/MP expenditure of the first (or later) enemy units.

     

    Jag läser också i ASL_Q&A_Total

    D2.401 May a Motion Attempt dr be made at the end of the opponent's MPh using the MF/MP expenditure of any qualifying enemy unit?
    A. Yes. [An95w; An96; Mw] {This is N/A with the ASLRBv2 wording of D2.401. SR}

    Vad gäller nu egentligen? Jag tycker dessa tillsamman blir otydligt. Gällde kanske det som Ole Boe skrev, tidigare, men inte nu med ASLRBv2?

    Måste Motion Attempt baseras på den just nu flyttande unit? Eller kan man vänta tills man ser vilka fler unit som rört på sig och sedan basera sin Motion Attempt på valfri unit?

  4. Standardversionen av reglerna behöver du inte alls om du har köpt eASLRB  som hela tiden uppdateras. Senast för bara någon vecka sedan.

    Pocketversionen tycker jag är bra. Men då jag har eASLRB på Dropbox som jag tillgång till från PC, platta och telefon så använder jag bara bara den tryckta Pocketversionen som refens vid FtF spelande. Om jag inte spelar någon som har hela regelboken i huvudet förstås. Det finns faktiskt såna:-)  Då åker aldrig reglerna upp.

    Beroende på vilken mjukvara som du läser eASLRB PDF på så kan zooming fungera lite olika. Jag anänder PDF-XChange Editor på PC och ReadEra på Android platta och telefon. Fungerar superbra med att hoppa mellan olika avsnitt. Dessutom kommer båda programmen ihåg var du var senast.

    När det gäller tabeller har jag gjort min egen genom att digitalt klippa ihop tabellerna från eASLRB till 6st A4 ark som jag dessutom klippt ner så de är lite smalare och sedan plasta ihop så jag har 3 st smalare än A4 ark med tabeller på båda sidorna.  De passar bra att ha framför sig när man spelar.  De mer erfarna spelarna här verkar ha de viktigaste tabellerna i huvudet. 

    Jag har både LFT Rat charts och MMP Pocket Charts. Men jag föredrar den som jag gjort själv. Jag vill inte lägga ut den här digitalt eftersom jag använt MMP när jag gjort den.

    • Thumbs up 1
  5. Jag vill tipsa om en mycket intressant film som i detalj beskriver en Gun Duel mellan en Panther och en Pershing. Inklusive upptakten till denna. 6/3 1945 in Cologne. 

    När jag sökte i ASL Scenario Archive så hittade jag faktiskt ett scenario om just denna händelse. SP43 Deadeye Smoyer. Tyvärr har jag inte det Scenariot.

     

    • Thumbs up 1
  6. Neal Ulen på https://asl-players.net/ har tittat på nysläppta datorspelet Second Front och hur mycket detta är ASL som datorspel.

    ------
    Have we finally been blessed with computer ASL in all but name only? The short answer is ... yeah, pretty much. The long answer is ... with some minor tweaks to pick up the pace of the game. In this video I give you a preview of what Second Front is, and attempt to show you how it compares to the mechanics of ASL through a couple scenario examples using infantry, guns, and AFV.

    Some ASLers might not like this comparison, but it is what it is, and there's no point denying this is as close to computerize ASL as we've ever seen, and will probably ever get. The developer, Jo Bader, clearly created this from ASL and was an ASL player in the past (not sure if he still plays, probably too busy). The point is, both ASL and Second Front can co-exist. Second Front for some light, solo ASL-like action ... full ASL to challenge the grey matter!
    --------

     

    • Thumbs up 3
  7. Som jag förstår det slår man dr på MPh när man fortfarande står i Sewer Location. B8.42

    Om dr är <=4 kan man avancera på APh om man vill. Först då är man i samma Location och  hidden unit kommer fram under "?" i början på CCPh. A11.19

    Man kan också välja att stå kvar och gå vidare nästa Mph. Då kommer man inte upp i samma Location. Och fiendens hidden units, som han valde att  inte ta fram, kan fortsätta vara hidden.

    Om dr är >4  så kan man inte avancera. Och kommer då heller inte upp i samma Location.

    • Thumbs up 1
  8. Jag tolkar det så här.

    Hidden måste komma fram om man vill ha +1 drm "Per enemy Good Order MMC* in Manhole Location" för dessa hidden. 

    Men det valfritt. Och kan dessutom göras beroende på resultatet av tärningen. 

    "the DEFENDER may do so at his own option after the dr is made" 

  9. 11 hours ago, CTABKA said:

    First Ex: A unit in hex 2E5 may not make a Snap Shot vs a moving unit from 2G5 to 2H6 (across the hexside or in bypass) or 2G7. A Snap Shot is possible if the unit moves to any of the other four hexes.

    2G5 does not share hexside with 2H6.

    I think correct should be  vs a moving unit from 2G6 to 2H6

    image.png.df46f1339792ad5f7e9e770fcf828ec3.png

    • Thumbs up 1
  10. A8.15 hänvisar till C.5C. Samt "If affected by a Snap Shot, the moving unit is considered in the Location 
    entered thereafter. 
    "

    C.5C "The hex containing the target  by definition must include the building/woods obstacle being bypassed, or the hex the target would remain
    in if affected by that fire (e.g., Snapshot[ A8.15],
    "

    Ovanstående tolkar jag som att om om denna squad går från 1 hex distans till 2 hex distans så räknas snap shot som att det sker på 2 hex distans. Dvs icke PBF. 

    • Thumbs up 1
  11. Nja. Missade inte det faktiskt. Men missade att förklara tydligt att min fråga handlade just specifikt om "not in Concealment Terrain".

    Utan det jag tyckte var motsägelsefullt är att enligt CONCEALMENT LOSS/GAIN TABLE så gäller ACDG för Emplaced Gun även för NOT IN CONCEALMENT TERRAIN.

    Men vi kom fram till att det är precis som du säger. Dvs man ska följa regeln A12.34

    Att det inte finns med i CONCEALMENT LOSS/GAIN TABLE tolkar jag att det beror på att det inte är en komplett Concealment Loss utan bara en förändring från HIP till Concealed.  

    • Thumbs up 2
  12. Enligt A12.34 ska en HIP Emplaced Gun komma fram under (?) så snart en Enemy ground unit (Good Order) har LOS till den.

    "An Emplaced Gun may also always use HIP if not in 
    Concealment Terrain, provided it sets up out of the LOS of all enemy ground 
    units—but must be placed onboard under a “?” as soon as a Good Order en-
    emy ground unit has a LOS to it regardless of range, e.g., at the start of the first 
    RPh.
    "

    Men enligt CONCEALMENT LOSS/GAIN TABLE så gäller ACDG för Emplaced Gun. Och där står inget om att den kommer fram direkt med LOS från en Enemy Ground Unit. Bara om den gör ett antal saker. För att regeln ovan skulle gälla borde väl det stå H i tabellen. Som det gör på Unemplaced Gun. Enligt A12.121 ska man följa tabellen men varför står det då som det gör på A12.34.

    Jag har sökt på Q&A utan att hitta något

    Jag tycker det är motsägelsefullt. Eller så är det något jag missar. Någon som kan bringa klarhet i detta?

  13. Jag tror du far efter detta. Dvs. Det du nämner gäller i woods/building/rubble. 

    C5.11 ......"Furthermore, once a Gun (other than a mortar) fires from woods/building/rubble it may continue to fire during that phase from that hex only inside its current CA [EXC to all: Bounding First Firers and vehicles on the road in a woods-road hex]. If it retains a Multiple ROF, place a CA counter on the Gun (or alternately, to prevent congestion due to stacking, two hexes away from the Gun pointing to the same hexspine) to indicate its current CA for the remainder of that phase. The CA of a pinned firer fixed in the MPh would remain fixed during the DFPh."

    • Thumbs up 1
  14. Intressant. Så du har mer på gång? 

    Jag har länge tyckt att även om jag tycker reglerna är väldigt geniala så är de många gånger onödigt komplicerat skrivna. Att det borde gå att förenkla skrivningen. 

    Jag har dock tänkt att det är ett stort jobb som inte går att hämta hem ekonomiskt för MMP. Dessutom har väl hela communityn vant sig vid dessa regler. 

    [Edit] 

    Ser nu att du skrivit om tidigare regler som A13 CAVALRY. 

    Behöver kolla in dessa också. 

    • Thumbs up 1
  15. Jag tycker nog reglerna blir tydligare och mer lättlästa på detta sätt. 

    När det gäller A15.431 och minska MF pga redan spenderad MF med för mycket PP så är ju det helt i linje med A4.4 tycker jag. Hittar dock ingen QA på detta. 

    Dock är jag fundersam över sidnunmreringen. I mina tre versioner av reglerna är A15 på sid A41 och A42. 

    • Thumbs up 1
  16. Tack för svar. Nu kan vi spela vidare och jag har lärt mig lite mer. 😏

    Jag får bita i det sura äpplet och inse att det är så reglerna är. 

    Dock tycker jag fortfarande det är ologiskt. Men ingen stor grej. Jag föredrar att spela som reglerna är oavsett vad jag tycker om dem. För helheten är genialisk.

     

  17. Tar upp en gammal tråd. Men fokuserar mer på vad det blir för Case A DRM för MA. 

    Det som Klas skriver står ju i ASLRB och jag tycker det är tydligt i exemplet ovan att MA får samma Case A DRM som CMG om den skjuter i samma CA. 

    Men om MA inte skjuter i samma CA som CMG utan istället vrider tillbaka eller vrider ett steg till? Hur mycket Case A DRM får MA då?

    1. Jag menar den får samma Case A DRM som CMG + det som blir för den sista vridningen. 

    2. Min kompis menar att den får bara får Case A DRM för den sista vridningen. Vilket då skulle vara samma som om den sköt i samma CA som CMG

    Det står om detta i D3.51. Men jag tycker inte det är solklart beskrivet. 

  18. G17.3 INHERENT CREWS: In scenarios vs Japanese, U.S. Inherent AFV crews have a Morale Level of 8 and U.S. Inherent non-AFV crews have a Mo-rale Level of 7. In all other scenarios, the Morale Level of U.S. Inherent crews is 7 and 6 respectively. [EXC to all: LC Inherent crews; 12.11.]

    • Thumbs up 2
  19. On 2/27/2022 at 7:52 AM, Martin08 said:

    Hej!

    Vi håller på att gå igenom Glebovka / Ozerekya Breakout från Lone Canuck.

    Synd att karln inte gjorde en vinterkarta för stalingrad februari. 

    Routfråga om enheten i B15. 

    Kan han välja stream -Woods att routa till, eller dör han pga failure to rout?

    Då han måste ta interdiction. från trupperna i U14, då närmasta hus är P12 (under den ryska snipern). 

     

    Edit: Då han inte kan nå p12 (eller annan giltig routplats) är han fri att routa vart han vill. Härmed kan han välja lowcral längs med häcken och slippa interdiction.?

     

    Är stream -Woods en giltig routplats?

     

     

    Stream-Woods är ju fortfarande Woods. Så jag kan inte se det på annat sätt än att P14 är giltig för Rout då det är Woods.

    Dock blir det väl Interdiction i Q14 beroende på vad det är för något under 8-1 Ledaren.

    • Thanks 1
×
×
  • Create New...