Jump to content

carlsson

Admin
  • Posts

    3,784
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    248

Posts posted by carlsson

  1. För att förtydliga det här om man tittar på denna dialog utan att veta hur förvirrad man kan vara; Svaret är Nej, precis som Stabka skriver.  
     

    Mitt svar baserades på ett sms jag fick av TS där frågan var om man fick sätta upp kanonen i Festung Budapest. 
    Frågan här på forumet är ju om man får sätta upp kanonen i standardreglerna, och det får man alltså inte. I FB Ja, i standardreglerna Nej. 
     

    Ber om ursäkt för förvirringen!😂

    • Thumbs up 2
  2. Nu har jag hunnit kika!

     

    FB8.4 GUNS: All categories (C2.2) of Guns may set up in a FB Factory. A Gun may enter/exit a FB Factory via a Vehicular-Sized Entrance (using the Entrance’s movement benefits) or via another non-Interior hex of that Factory [EXC: B23.93]. However, entry/exit via a non-Vehicular-Sized Entrance is allowed only if being Pushed, in which case both normal building-entry Infantry MF costs and that Factory hex’s TEM apply as Manhandling DRM, even if exiting that Factory.

     

    Svaret är alltså ”Ja”.

    • Thumbs up 1
  3. Det är en bra fråga!

    Jag tror att alla skulle acceptera Klas lösning, även om det finns några som skulle kinka om det… 

    Concealed är ju en form av Fog of War, och då får man nog snällt acceptera att "resten av MP" är godkänt.

  4. 4 hours ago, Jerry said:

    Jag tänker på en enhet med ? som rör sig o någon vill se den, räcker det inte med att lyfta på hatten då ............?

    Det stämmer. Det är mest för att visa "Den här killen ser dig så du blir av med Concealment".

    Andra tillfällen, minfält t ex: "Before announcing any mine attacks exposed by the movement of a stack topped by a “?”, the DEFENDER may force the ATTACKER to momentarily reveal a non-Dummy unit in that stack to show that an actual force exists there. If he cannot, or if the stack is friendly to the DEFENDER, the Dummy stack is removed"

     

  5. Exakt den regeln var den jag tänkte på! Tack Magnus. 

    Men det behövs alltså inte under APh, där försvinner alla dummies först i CCPh. Bra, då har jag lärt mig något nytt!

    • Thumbs up 1
  6. 2 hours ago, M Söderberg said:

    Det tolkar jag som att båda Dummystackarna försvinner. Möjligen lite smartare alltså att avancera in  med en Dummystack för att avslöja en försvarares Dummystack.

    Ja, eller ta reda på var det INTE finns dummies, om man är osäker…

    • Thumbs up 1
  7. Ja, man behåller HIP om man står i Concealment terrain.

    Du menar nog Dug in-tank i RB? Och det står så här:

    Dug-In: A Russian AFV Platoon may be purchased at 50% (FRU) of the normal CPP Cost if set up on-map as Dug-In (D9.54). A Dug-In AFV may set up in Rubble and may set up using HIP in Concealment Terrain per normal Gun HIP rules (A12.34), but firing any Weapon or changing TCA is a concealment-loss activity (A12.141). Such HIP must be purchased separately (RePh step 11.621). A Dug-In AFV’s BMG (if any) is Disabled. (Such a BMG is automatically Scrounged successfully by the Russian. A number of Russian LMG equal to the number of AFV with Disabled BMG received for the Dug-In AFV Pltn are added to the Russian OB.) Such a Dug-In AFV may never become Mobile. Furthermore, any Retained Russian AFV may be freely Dug-In at the Russian player’s option.

     

    Notera blå text, det spelade vi fel på i många år...

  8. Jag kan ha fel här, men enligt A11.19 och ASOP så måste Dummy-enheter tas bort innan CC påbörjas. 

    Frågan är om försvararen blir av med sin dummy. Jag vill minnas att det inte går att ta bort en dummy med en dummy, men jag hittar inget som styrker detta... 🤔

  9. Tro det eller ej, men jag hann räkna ut detta för en stund sen. Räknade helt enkelt plus och minus, men blev överraskad över resultatet. Tack för bekräftelsen!

    Det som stökar till det lite är ju att MMC får 8 MF, trots att ledaren inte gör DT. Känns knasigt. 

  10. På ASO hamnade jag i regeldiskussion angående hur mycket enheterna kan bära i kombination med CX, bära för mycket, och ledare. Var för trött då, och för trött nu, så jag slänger ur mig frågan:

    Två MMC:s bär på varsitt vapen; Ett väger 4 PP och ett väger 5 PP. De startar tillsammans med en ledare. Hur långt kan de komma som längst?

    Min motståndare deklarerade Double Time med grupperna men inte med ledaren och tyckte då att han kom 6 MF med bägge grupperna. Jag hävdade att han kunde komma 6 MF med en av grupperna, inte bägge. Men jag kan ha fel, vad gäller egentligen?

    • MMC som går med ledare får två MF till.
    • Ledare kan hjälpa en grupp att bära och ger då denna grupp en PP till.
    • Enhet som är CX förlorar en i bärförmåga. 
    • Enhet som deklarerar Double Time innan förflyttning får 2 MF till.

     

    Hjälp mig fatta. 🤪

×
×
  • Create New...