Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 06/28/22 in all areas

  1. Enligt artikeln jag har korrekturläst - med statistik (där en professor i matte/statisk hjälp till, så jag tror siffrorna torde stämma) där man jämför "vanliga" reglerna med Plevas variant, drogs följande slutsatser - om man tittar på German/Russian Normal Ammunition. Med upp till 12 chit draws (artikeln jämför mellan 12 och 6 draws hela tiden) - blir förväntat antal Fire Missions: Tysk Normal Ammuntion (8B/3R): 4 (vanliga regler), 5.64 (Pleva). Rysk Normal Ammuntion (5B/2R): 3.33 (vanliga regler), 4.08 (Pleva). med tillhörande kommentar: "Figure 7 visibly demonstrates that the expected number of Fire Missions is significantly increased when using the variant when up to twelve chit draws are allowed." Tittar man på endast 6 chit draws ser det ut så här... Tysk Normal Ammuntion (8B/3R): 3.58 (vanliga regler), 3.73 (Pleva). Rysk Normal Ammuntion (5B/2R): 3.33 (vanliga regler), 3.18 (Pleva). med tillhörande kommentar: "Unlike the results in Figure 7, the comparative outcomes shown in Figure 8 are much closer for each draw pile when we compare the standard Battery Access depletion rule against the variant." Dessa siffror säger ju dock inte när i ett scenario man kan förvänta sig att få ner en Fire Mission (som du skriver, det kan ju vara stor skillnad på att få ner en Fire Mission tidigt i ett scenario, kontra att få ner två stycken sent), och det är ju inte så ofta man gör upp till 12 chit draws (vet faktiskt inte varför dom valde det numret i artikeln). Plus att dom inte heller tar hänsyn till ev "extra" chit draws. Men som sagt var (igen) - jag har ingen åsikt i frågan om dessa varianter - har aldrig spelet med någon variant. Men jag tycker själv att direkt lägga till en röd när man drar den först (enligt Pleva) låter lite udda/märkligt.
    2 points
  2. Jag håller på att korrekturläsa en artikel om OBA draws och "expected number of Fire Mission" - den tar faktiskt upp Pleva varianten....skall se vad den artikeln säger/tycker.
    2 points
  3. Varför LHR OBA rule is much better than the Pleva OBA rule. Red Barricades Leaflet House Rule 11. OFFBOARD ARTILLERY: When attempting Battery Access for an OBA Module and no more than one black and/or red chit(s) have been permanently removed from the Draw Pile and the second permanently-removed red chit is drawn, return it to the Draw Pile instead, and that ends the Observer’s OBA actions for that Player Turn (i.e., the second red chit can only be removed from the Draw Pile if at least two black chits have been permanently removed from the Draw Pile for that OBA Module). vs Pleva OBA House Rule Each time a permanently-removed red chit is drawn, return it to the Battery Acces Draw Pile togheter with an additional red chit. Every time you draw a red chit (including the first red chit), put it back in the Draw Pile along with another red chit. Battery Access is no longer lost due to drawing two red chits. Meanwhile, the extrachit draw mechanics of C1.21 remain the same.
    1 point
  4. LHR OBA regeln är mycket enklare, DR på 12 är ett vanligt slag, våra regler är ca 35% likvärdiga, men en repair dr på 1-2 krävs för det. LHR 11: An Original Contact/Maintenance DR of 12 does not cause the breakdown of a Radio or elimination of a Field Phone, although an Original DR of 12 does cause the loss of Radio/Field-Phone Contact.
    1 point
  5. Vi kör att andra (+ uppföljande förstås) röda blandas in med ett extra. Vi provade med första röda först, men det blev en grymt brant kurva uppåt på röda kort. För brant. Det andra kortet har gett en mer rimlig balansering och ger samtidigt effekten att man alltid har en chans till OBA, även efter femte röda kortet... (trägen vinner 😝) Dvs, exakt som Pleva, fast det andra kortet istället. Skillnaden mellan vår variant och Mels är egentligen hårfin, och vi ska testa den nästa gång. Fördelen är att man slipper tänka på att ha fler röda separat kort.
    1 point
  6. Minns att det finns en äldre artikel i Annual (eller General) om hur många svarta chits man förväntas dra. Beroende på Draw Pile.
    1 point
  7. Utan att ha någon åsikt om för- och nack-delar med LHR eller Plevas variant (för jag har inte spelat med någon av dom), men den varianten av Plevas jag har sätt säger: Every time you draw a red chit (including the first red chit), put it back in the Draw Pile along with another red chit. Battery Access is no longer lost due to drawing two red chits. Meanwhile, the extra chit draw mechanics of C1.21 remain the same. Men det låter lite udda att lägga till en extra röd + att man lägger tillbaka den man drog, redan då man drar den första röda.
    1 point
  8. ’Började’ använda dem på 90-talet, mer än 25 år sedan. Här ser du alla 6-askarna, det var då jag spelade 3 kampanjer samtidigt. Har mellan askarna förstärkt upp med tjock-ark och fräschar ibland upp fram och bak ytorna med nyklistrat tjock-ark, använder nuförtiden original-mini-kart-arken, eller utslitna IFT tabeller, etc. Bra förbättring är även att fördela upp några askar med två fack i samma tändsticksask. Används även när andra kampanjer spelas, den som spelar engländare eller jänkare, brukar den ryska förvaringen.
    1 point
×
×
  • Create New...