Jump to content

Bra scenario


Martin Svärd

Recommended Posts

När jag väljer ett scnenario attl spela, väljer jag oftast ett officiellt.

 

Om jag inte hittar något, så tar jag fram pärmen med Schwerepunkt, eller Heat of Battle scenarion. Dessa brukar gå att lita på.

 

Om jag nu inte heller hittar något scenario där, så öppnar jag någon annan third part pärm. Dessa scenarion är ofta rena ryska rouletten. Där obalans, tvetydiga SSRer och Victory conditions, urtråkiga scenarion är några av alla fällor som man kan drabbas av.

 

ROARen säger en hel del. Många spelade scenarion, brukar innebära att scenariot är okej. Men är det en ny modul, som From the Cellar till exempel. Så har man ingen aning.

 

Olle Gustafsson och jag chansade och spelade "Finnish Blitzkrieg" från From the Cellar. Riktigt bra scenario, rekommenderas varmt. Så om ni tvingas ta fram Third Part pärmen i veckan och har svårt att välja. Så har ni fått ett tips! Finska squads understödda av eget pansar kastar sig över en mängd ryska squads med en kommissar, INF gun, MTR och en stor mängd MGs.

 

:)

Edited by Martin Svärd
Link to comment
Share on other sites

När jag väljer ett scnenario attl spela, väljer jag oftast ett officiellt.

 

Om jag inte hittar något, så tar jag fram pärmen med Schwerepunkt, eller Heat of Battle scenarion. Dessa brukar gå att lita på.

 

Om jag nu inte heller hittar något scenario där, så öppnar jag någon annan third part pärm. Dessa scenarion är ofta rena ryska rouletten. Där obalans, tvetydiga SSRer och Victory conditions, urtråkiga scenarion är några av alla fällor som man kan drabbas av.

 

En mycket konservativ metod som gör att du missar mycket roligt. Visserligen får du väl de allra flesta scenariona om du kollar in AH/MMP/HoB/SP men du missar såna godingar som Paddington Bears och Windy City för att nämna några.

 

I övrigt tycker jag att man skall vara försiktig i att uttala sig om balans hos ett scenario efter ett spel, eller ännu värre efter att bara ha tittat på scenariobladet.

Link to comment
Share on other sites

Paddington Bears och Windy City

 

Skulle jag skrivit noggrannare skulle dessa två absolut vara med. Bägge har ju massor av spelningar på ROARen, vilket är ett av mina kriterium. Dessutom har jag spelat många i de bägge packen och tycker liksom du att de tillhör toppen av bra scenariopack.

 

I övrigt tycker jag att man skall vara försiktig i att uttala sig om balans hos ett scenario efter ett spel, eller ännu värre efter att bara ha tittat på scenariobladet.

 

Det håller jag med om!

Link to comment
Share on other sites

Skulle jag skrivit noggrannare skulle dessa två absolut vara med. Bägge har ju massor av spelningar på ROARen, vilket är ett av mina kriterium. Dessutom har jag spelat många i de bägge packen och tycker liksom du att de tillhör toppen av bra scenariopack.

Det håller jag med om!

 

Det som är kul att notera här (med tanke på diskussionerna i en annan tråd) är att PB packarna producerats av CH.

Link to comment
Share on other sites

Meningen med mitt första inlägga var inte att kritisera third part produkter eller varna nya spelare för dom. Tvärtom var meningen att rekommendera en sådan prudukt.

 

Min förutfattade mening är att många (som jag själv) sällan "chansar" att spela ett scnenarion från third part som inte har några spelningar på ROAR. För att inte någon av just den anledningen väljer att inte spela Finnsih Blitzkrieg bestämde jag mig för att rekommendera scenariot här på forumet, och hoppas andra kan göra likadant, med andra guldkorn från CH och dylika.

 

Men, trots min rekommendation fann vi några fel i scenariot som jag tror inte scenario designerna tänkt på. Bl.a. så använde Finnarna ryska vapen. I en SSR stod det att de inte fick några "capture use penalties" när dom använde dessa. Men eftersom dom fortfarande var captured, så kunde inte finnarna laga dom. Frågan är om scenario designerna tänkte på det? Eftersom "From the Cellar" hade småfel i sig lite överallt, blir det inte självklart att tolka ett scenario bokstavligt.

 

Olle och jag spelade även ett scenario till från From the Cellar packet. Det hette Primo Contatto, Italienare mot Ryssar. Redan vid setupen stötte vi på problem. Det stod att Ryssen skulle sätta upp mellan två hexrows på bräde 4 och 16. Här fanns antagligen ett fel, för en av bokstäverna för en hexrow på bräde 16 var inte parallell med den på bräde 4, vilket kändes väääääldigt konstig. Kollade snabbt upp på deras hemsida men fann överhuvudtaget inga rättelser. Vi bestämde oss för att spela scenariot som vi trodde dom menade. Scenariot var helt okej. Det skulle kunnat vara riktigt bra om det inte varit för att ryssen som försvarare bara hade alternativet att försvarar sig statiskt.

 

Jag, som spelade rysk försvarare, stod på den enda 2nd level kull-rutan med en kommissar och en MMG hela scenariot. Denna ruta var verkligen en nyckelruta, där man såg allt. Olle brassade naturligtvis på allt vad han hade, men det slutade bara med att min kommissarie battle-hardnade och blev en hjälte - och fortsatte att dominera!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...